Inspirationen för denna blogginlägg kommer ifrån gårdagens
upplevelse som kändes som en sammanträffande. På förmiddagen la jag ut min
första artikel publicerad i Liberal Debatt som handlar om att även liberaler
måste hantera en postdemokratisk samhällsutveckling. Artikeln bygger i stort
att det behövs liberala svar i en värld som präglas av övernationell
samhällsutveckling och där staternas makt och inflytande har minskat. Bland
annat med syfte att utveckla demokratin som än så länge är väldigt begränsad
till nationell beslutsfattning.
Senare på kvällen läste jag Anna
Dahlbergs senaste artikel som
handlar om synen på staten, liberalismen och samhället. Jag började att följa
Dahlbergs artiklar i samband med diskussionen om migrationskrisen från och med
början av 2015. En del argument som hon tar upp i artikel känner jag igen sedan
tidigare. Bland annat den negativa kritiken mot nyliberaler och nyliberalismen
som idé.
Utifrån denna erfarenheter skriver jag en följande analys om
varför jag inte håller med om det som Dahlberg tar upp i stort:
1. Dahlbergs
artikel präglas av metodologisk nationalism. I korthet handlar det om att
nationalstaten likställs med staten och som en norm för modern
samhällsorganisation. Faktumet är dock att alla stater inte är nationalstater
och stater har existerat före nationer och därmed kommer förmodligen att
existera även i framtiden. Att vara emot nationalstaten innebär inte per
automatik att vara emot själva staten i sig. Själv är jag för att Sverige ska
vara en kosmopolitisk stat. Det handlar alltså om vilken form av stat en
föredrar.
2. Lag
och ordning i samhället är äldre än nationalstaten. Innan nationalstaternas tid
präglades utvecklingen i Europa av stater som inte baserade sig på nationer
utan på ståndsamhället, feodalism, religionstillhörighet, lokal och regional
identiteter etc. Övergången till nationalstater under framför allt 1800-talet
innebar även framkomsten av demokratiska, sekulära och medborgarbaserade samhällen
där ”lagar och ordningar” från tidigare samhällen ersattes med tiden med nya
lagar och ordningar. I många fall ägde en sådan process med blod, svett och
tårar vilket innebär att nationalstaternas tillkomst i Europa i flera fall var
en resultat av en våldsam historia. Den som inte vill läsa akademisk
litterateur kan åtminstone se musikalen ”Les Miserables” av Viktor Hugo med
unga män som med hjälp av våld vill förändra samhället i grunden.
3. Det
är därmed värt att komma ihåg att de tidiga nationalisterna var oftast
liberaler som ville ”frigöra individen” och kämpade för mänskliga rättigheter
genom viljan att avskaffa det feodala samhället, adelns privilegier och en
härskare som ansågs ha sin legitimitet från Gud med en annan form av
samhällsmodell där demokrati, frihet och medborgarskap var ledande ord. Inte
sällan ansågs nationalisterna av många samtida ögon just
”upprorsmakare” eller med andra
negativt laddade begrepp. Liberalismens historia är därmed
nationalismens historia och tvärtom. Det innebär dock inte att liberalismens
utveckling slutar vid att nationalstaten ska vara normen. Snarare innebär
modern övernationell samhällsutveckling att nya krav ställs på liberaler och
liberalismen som idé.
4. Innan den franska revolutionen 1789 var det givet och
normalt för många att utgå ifrån att staten och samhället skulle fungera enligt
en viss modell som en leve och verkade i. Därmed
är det svårt att veta hur framtiden kan se ut eftersom människans sätt att
betrakta framtiden ofta går ut på att dra slutsatser utifrån nutida
föreställningar. Även liberala idéer om samhällsutvecklingen tenderar att vara
både politiskt nationalistiska samt metodologisk nationalistiska som utgår
ifrån slutsatser om nationer, staternas suveränitet och nationella
institutioner. Utifrån det som anses trendigt eller "fungera bäst"
för stunden. Om en istället tittar på EU som helhet, Afrikanska unionen som en
helhet eller världen som en helhet så kan helt andra slutsatser om
samhällsutvecklingen dras. Då går det bland annat att se att flera
av moderna utmaningar kräver både integration och samarbete mellan
stater som delar resurser, suveränitet och intressen snarare än
”starka stater” som helst vill bara ta hand om sitt eget territorium.
5. Det är sant att nationalstater idag utgör en
institution som anses av många som den bäst fungerande. I topplistor rörande
levnadsstandard är det just även nationalstater som kommer högt upp. Första världskrigets utgång
innebar att nationalstatsmodellen upplevdes av många om bättre bland annat när
den ryska tsaren, osmanska sultanen, österrikiske och tyske kejsaren försvann
från sina maktpositioner. Det innebär dock inte att alternativ till
nationalstaten behöver innebära kaos och samhällskollaps. Tanken om den
kosmopolitiska staten, som bland annat togs upp av sociologen Ulrick Beck,
bygger även på separation mellan nationen och staten ungefär som s mellan
kyrkan eller religionen från staten innebär framkomsten av
sekulära stater. Både religion och nationalism bygger på myter. Vilket innebär
att det går bra att en har nationell identitet men att staten bör vara öppen
för fler som vill bli samhällsmedborgare. I Dahlbergs artikel framgår att
nationalstaten är nödvändig för toleransen men jag skulle hellre argumentera
för att en öppnare tolerans och friare identitetsutveckling kräver just en
övergång från nationalstaten till en mer avnationaliserad form av stat.
6. Den moderna liberalismen har under de senaste 50 åren
inneburit en form av samhällsutveckling där liberaler har bidragit till
processer som har minskat staternas makt och inflytande men samtidigt ökat makt
och inflytande hos övernationella/överstatliga aktörer samt friheten hos
individen. Dessa processer kan beskrivas som globalisering, regionalisering,
europeisering, liberalisering, postindustrialism, postdemokrati,
post-nationalism etc. En gemensam nämnare för dessa processer är bland annat
ekonomisk integration vilket även har lett til att aspekter som tidigare ansågs
vara kopplade till statens uppgifter och ansvar, exempelvis kommersiell policy
eller rörlighet över gränserna, idag regleras på övernationella nivåer. Det är
just dessa processer och inte migrationen som i första hand har
varit utmanande för staternas välfärdspolitik. Den ekonomiska
integrationen mellan stater, både globalt och regionalt, har dock förr
eller senare lett även till andra typer av utmaningar som enskilda stater inte
alltid har räknat med och ofta inte kan lösa på egen hand. Det gör även i sin
tur att också liberala politiker och debattörer tenderar att skjuta sig i foten
när en vill förhindra, stoppa eller gå emot övernationella samhällsutveckling,
exempelvis friare migration, som har uppstått på grund av beslut som liberaler
själva varit med och beslutat om.
7. Liberalism är alltså beroende av staten och
medborgare, men inte nödvändigtvis av just nationalstaten eller ens enbart av
staten. Idag kämpar många liberaler för bland annat en mer federal och
demokratisk union i Europa. Faktumet är att de beslut som även liberaler varit
och drivit under senaste 25 åren innebär att fler stater har genomgått
avnationaliseringsprocesser och blivit mer transnationella. Just sådana former
av stater kan fungera bättre inom ramen för globalisering, kosmopolitisering
och europeisering samt flernivåstyret. Idag är det tydligt i samband med olika
kriser i Europa att regeringar tenderar att föra nationalegoistisk politik som
går ut på att tänka nationellt och inte vara för övernationella lösningar som
är nödvändiga för exempelvis migrationskrisen. Istället för ett samhälle där en
får höra retorik i stilen med ”vi måste veta vilka som kommer in i vårt land”,
”vi måste tala om de ensamkommande barnen” eller ”vi måste tala om islam” så
bör fler istället säga att ”vi bör tala om vad stater kan och inte kan utföra
samt hur vi ser till att globala och regionala intressen samt lösningar också
blir nationella och inte tvärtom”.
8. Stater har fortfarande och kommer ha en
viktig roll inom ramen för olika politiska områden som välfärd, sjukvård,
försvar, juridik, turism med flera. Ett liberalt samhälle innebär i grunden att
det ska finnas oberoende såväl privata som offentliga/statliga institutioner
som ska möjliggöra individens frihet och trygghet. Bland dessa ingår poliser,
brandmän, läkare, ngo: aktivister med flera. Faktumet är dock att det finns
många utmaningar som stater inte klarar av. I brist på övernationella lösningar
eller med syfte att vinna stöd hos den nationella publiken tenderar nationella
politiker att utlova lösningar på nationell nivå. Exempelvis terrorism är ett
tydligt exempel på en global utmaning som stater inta bara kan hantera enskilt
utan som oftast skapas på grund av staternas säkerhetspolitiska ageranden. Mer
övervakning eller större befogenheter för säkerhetstjänster på nationell
nivå är inte per automatik lösningen som resulterar i att
färre terrorbrott sker. Flera av de utmaningar som Dahlberg
nämner i sin artikel handlar alltså om utmaningar där varken nationen eller
”starka staten” är tillräckligt. Det innebär dock inte heller att staten ska
vara svag för att liberalt samhälle ska fungera utan det innebär att
statens institutioner ska fungera effektivt samtidigt som medborgare
ska vara aktiva inom samhällsdebatten och utvecklingen med syfte att bidra till
att fler utmaningar eller problem inom samhället blir lösta. Någonstans kräver
liberalismen som idé av sina följare att just vara liberala medborgare och
medmänniskor där ansvar och samhällsengagemang är som bäst när
individen själv inser att friheter och rättigheter bör kompletteras med en
viss dos av skyldigheter. Och moderna liberala idéer,
till skillnad från de som Dahlberg förespråkar, omfattar även
tankar att synen på staten och deras suveränitet ofta inte hänger med
i tiden utan bygger på föråldrade föreställningar hur stater bör organiseras
både rörande människans identitet och offentliga institutioner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar