Emmanuel
Macron vann valet i Frankrike också genom sin EU-politiska kommunikation. Han använde begrepp som ”europeisk suveränitet”, talade om
behovet av fortsatt europeisk integration och om Europa som region för fred,
medborgare, utveckling. Svenska politiska aktörer, främst de liberala, har nu
möjligheten att lära sig av Macrons sätt att kommunicera med medborgarna om
EU-politik.
Till
att börja med ser den politiska kommunikationen om EU-politik olika ut i olika
delar av unionen. Det beror bland annat på ländernas politiska historia och
graden av integration. Skillnader rörande tolkningen av EU förekommer också
inom forskningen. Som styrelseform definieras EU idag ofta som mellan en klassisk
internationell organisation, som till exempel Europarådet, och en federation
som USA. Annan vanlig tolkning är att EU är en konfederal union av stater med
vissa federala drag som EU-domstolen och Europaparlamentet som federal kammare.
I
Sverige brukar både EU som styrelseform och EU-politik presenteras med begrepp
som ”europeiskt samarbete”. Det främsta problemet med sådan kommunikation är
att den är bristfällig och missvisande. Begreppet ”samarbete” har positiv
laddning i språket och är populär att användas för att beskriva den politiska
verkligheten. Även bland populistiska partier som Vänsterpartiet och
Sverigedemokraterna används begreppet samarbete i EU-politiska sammanhang.
Samarbete
är dock bara en del av EU-politiken som syftar på den mellanstatliga
beslutsfattningen och styret med Ministerrådet eller Europeiska rådet som
huvudinstitutioner. Det mellanstatliga samarbetet sker bland annat inom ramen
för den gemensamma utrikes och säkerhetspolitiken. Att till exempel kalla
Eurozonen för samarbete blir felaktigt eftersom den monetära politiken är en
överstatlig kompetens på EU-nivå med integrerad system.
Som
styrelseform kännetecknas EU, till skillnad från federala stater, just genom
att det finns olika former av styrelsesätt och beslutsprocesser. Att
argumentera om ”mer samarbete” och ”mer integration” innebär olika saker och
därmed olika budskap som förmedlas. Kommunikationen om integration handlar
främst om hur EU ska fungera när det kommer till institutioners utveckling,
resurser och synen på suveränitet. Därför är det viktigt att politiska
aktörer är tydliga när man avser a) samarbete och b) integration inom
EU-politiska kommunikationen.
När
till exempel Liberalerna talar om Europol ska utvecklas till ”Europeisk FBI” så
blir kommunikationen om ”mer samarbete” bristfällig. Eftersom det saknas
tydlighet om hur medlemsstaterna ska komma överens om aspekter som juridisk
suveränitet, mänskliga och materiella resurser, institutionens finansiering.
Frågan om Europol skulle därför kunna diskuteras mer ifall Säpo och dess
likheter i andra EU-länder kan reduceras eller avskaffas helt om en sorts
europeisk FBI verkligen kan formas. Bland annat med syfte att undvika
dupliceringar rörande arbete och kostnader.
Sist
men inte minst kan en precisare och tydligare politisk kommunikation om
EU-politik bidra till att minska det så kallade demokratiska underskottet.
Många EU-medborgare finner EU-politiken som ointressant och uppfattar EU som
något odemokratiskt. Trots att EU är globalt sett den mest demokratiska
unionen, bland annat med världens enda folkvalda överstatliga parlament.
Politiska aktörer borde därför se sig som mer delaktiga och ansvariga att
demokratisera unionen.
På
det sättet har fler politiska aktörer möjligheten att utveckla demokratin
vidare inför 2020-talet genom att medborgarförankra och underlätta demokratisk
inom ramen för EU:s semi-federala flernivå styre. Ta gärna lärdomar
av Macron om hur EU-politik kan göras mer attraktivt, demokratiserande och
intressant för fler.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar