Den 7 Augusti skrev centerpartisten Caspian
Rehbinder om basinkomst utifrån ekonomisk-liberal argument. Även den
liberala argumentationen för basinkomst, som hos till exempel Friedrich Hayek, handlar
om att staten ska kunna skydda individen från till exempel svält och grov
fattigdom. I sin argumentation hänvisade Hayek till
”fria marknadens imperfektioner” som arbetslöshet och strukturella förändringar.
Därför, även om det historiskt sett strider mot liberalismens idéer rörande
synen på välfärd, argumenterade Hayek för att en begränsad skattesubventionerad
bidragssystem skulle finnas för att hantera sådana imperfektioner med fokus på
individen.
Ett annat exempel på ekonomisk-liberal argumentation vid sidan av Hayek
är ekonomen och liberalen Milton Friedman som ansåg att välfärdsstaten skulle
vara liten och i första hand basera sig på ett effektivt trygghetssystem som
hjälper fattiga oavsett ålder, kön, jobb. Välfärdsstaten ska alltså vara ”smal
men vass”, basera sig på minimal inblandning i individens suveränitet och
integritet men samtidigt leda till betydelsefulla och konkreta resultat. I Friedmans fall
handlade det om tanken om negativ inkomstskatt som ett sätt att kombinera en
liten välfärdsstat med friare marknad.
Rehbinder skriver att omfattande bidragssystem lätt blir styrande,
tillrättaläggande och paternalistiska. Det innebär även att dagens
välfärdssystem, som i fallet med försörjningsstöd, trots tanken om reducerad
fattigdom och minskad social utanförskap leder till motsatta effekter. Som att
välfärdsstaten som institution blir dyrare vilket kräver högre skatter och att
människors utanförskap blir mer ”cementerad” och mer fattigare. Som Caspian
skriver:
”Den stora utmaningen är att utforma
ett bidragssystem som ger största möjliga nytta med minsta möjliga
skadeverkningar”
Rehbinder argumenterar att dagens socialförsäkringssystem är orättvisa
utifrån liberal synpunkt eftersom individer som påverkas av systemet inte
behandlas som jämlikar. Samt att systemet ofta leder till att människor inte
tar sig ur bidragsberoende. Välfärdssystemet behöver mindre godtycke, paternalism
och krav på kontroll. Individen är tvingad att lämna in dokumentation till staten
varje månad och är utsatt för just kontroller. Det leder till negativa aspekter
som ångest, oro, stress och annat som är skadligt för individens välmående,
psykiska hälsa och personlighet.
Människor kan överlag fatta egna beslut och lösa sina problem, eftersom
individen vet bättre än staten hur det ska göras. Att politiker eller tjänstemän
genom ”morot och piska” metoder försöker att styra människors liv blir oftast mycket
problematiskt, trots ”goda” avsikter. Till exempel eftersom systemet är utformad
att individen riskerar att förlora sitt bidrag genast vid försök att spara,
studera, jobba, eller starta företag. Vilket leder till problem som att
individen mister bidraget eller faller mellan stolarna.
En vanligt förekommande invändning mot att människor inte ska
kontrolleras är att människor ska förhindras från att lägga pengar på narkotika
eller alkohol. Faktumet är att majoriteten av människor inte skulle ägna sig åt
det, något som bland annat tester
i basinkomst och villkorslösa utbetalningar har visat. Ofta har det visat sig som i fall med
villkorslösa utbetalningar att människor lägger pengar på skola, omsorg,
företagande, mat osv. ”Pengar i handen” har därför visat sig som effektivt sätt
att reducera fattigdom. Alltså, eget ansvar är bättre än politisk styrning.
Basinkomstpolicy vore alltså ett sätt att göra staten mindre,
välfärdsstaten billigare, systemet mer ödmjukare och mindre
integritetskränkande gentemot individen. Den svenska socialförsäkringssystemet
bygger även på ”inkomstbortfallsprincipen”, vilket innebär att individens
ersättning ska baseras på indivdens tidigare inkomst. Jämlik behandling blir
det inte om person A varit höginkomsttagare medan person B varit
låginkomsttagare. Man kan säga att inkomstbortfallsprincipen strider emot likabehandlingsprincipen.
Att införa ett basinkomstsystem skulle inte innebära att hela nuvarande
välfärdsstaten och trygghetssystem i stort skulle försvinna. Istället skulle
basinkomsten bli grunden, den centrala delen. Detta eftersom välfärdsstaten har
så stark stöd och legitimitet i samhället. På det sättet blir basinkomst ett
sätt att vara pragmatisk med välfärdsstaten med ett nytt system som är
effektivt, rättvist, reformistiskt och realistiskt.
Liberala och andra argument emot
basinkomst
Som svar på Caspians artikel tillkom tre artiklar som med liberal argumentation
emot ekonomisk-liberal basinkomstpolicy. Det första skrevs av ledarskribenten
Carolin Dahlman på Kristianstadsbladet under namnet ”Ingen
har rätt att leva fritt på andras pengar”. Den andra artikeln som också
publicerades på KD var av debattören Malin Lernfelt med rubriken ”Medborgarlön
skulle bryta samhällskontraktet”, och den tredje publicerades på Timbro av digitaliseringsexperten Maria
Eriksson. Här vill jag presentera följande motargument och kritik samt hur
dom kan bemötas.
1.
Ingen har rätt att leva på andras pengar
Principiellt så går det inte att ”leva av basinkomst” eller ens medborgarlön
i de flesta fall. Basinkomst täcker individens grundläggande behov som mat,
boende och transport. I övrigt så får individen klara sig på egen hand, ta eget
ansvar för livet i stort och självförverkligande.
2.
De som betalar för bidragen har rätt att kräva
motprestrestation
Basinkomst skulle innebära
ett nytt välfärdssystem som med demokratisk och befolkningens legitimitet. ”Skattebetalare” är ingen homogen och
enhetlig grupp. Varje dag är det just skattebetalare som blir sjuka, förlorar
jobb, drabbas av andra problem som gör att individen inte kan fortsätta vara skattebetalare. Varje dag tänker skattebetalare utifrån olika åsikter och
värderingar. Och redan i dagens system så förekommer det att kraven inte
ställs, till exempel som med barnbidraget och garantipensionen, något som många
skattebetalare vill ha kvar, bland annat eftersom man anser att det stärker människors frihet. Dessutom, en kontrollerande och paternalistisk välfärdsstat
innebär större kostnader och problem för både den som betalar in till systemet och för den som får pengarna från systemet.
3.
Fusk måste kunna förhindras
Visst, eftersom människor fuskar. Men fusk beror även på att det finns
system som man kan fuska med. Basinkomst är inget bidragsfälla och leder inte
till att fler blir ”lata”. Empirin och tester har hittills visat att det inte stämmer att som många anser att människor blir lata, dricker alkohol,
konsumerar tobak osv. Basinkomst skulle därmed kunna innebära ett system som det blir svårt att fuska med, bland annat eftersom statens administration
skulle minska.
4.
Gäller det bara medborgare eller andra som papperlösa?
Det beror på hur systemet utformas. Välfärdsstaten är historiskt sett
utformad enbart för medborgare, för de allra flesta som lever inom statens
administrativa gränser. Utöver medborgare så skulle även de som är bosatta i
Sverige, till exempel EU-medborgare från Finland eller Spanien kunna inkluderas
i systemet ifall man förlorar sitt arbete men har jobbat i Sverige i flera år.
Det är alltså en fråga om hur policyn bör utformas och avgörs av åsikter inom befolkningen.
5. Den som saknar arbete och försörjs av andra i gengäld måste
sträva efter att bli självförsörjande
Absolut, och som tidigare skrivet är
basinkomst
a) inget bidragsfälla
b)
stimulerar individen
c)
täcker individens
grundläggande behov
6. Systemt skulle bli för dyr eftersom den måste betalas ut till
alla. Den måste ligga på en nivå som det är möjligt att leva på
Som tidigare nämnt går det inte att leva
på basinkomst. Och kostnaden skulle kunna vara lägre än i dagens system bland
annat tack vare minskade administrationskostnader. Det är dagens
högskattevälfärdsstat som är för dyr. Och basinkomst behöver inte betalas ut
till alla, det handlar om hur systemet utformas.
7. Det är en omöjlig idé
Det stämmer inte. Det finns flera forksningsrapporter
och analyseer som visar att det är en fullt möjlig idé.
8. Digitalisering skapar nya jobb på långsikt.
Absolut, men digitaliseringen skapar inte
nya jobb i samma takt som industrialiseringen gjorde under 1800-talet, och inte
heller lika många jobb i relation till hur globala befolkningen växer. Framför
allt behövs basinkomstpolicy utifrån ekonomis-liberal argumentation eftersom
staten behöver göras mindre,välfärdssystemet billigare och ödmjukare för
individen.
9. Medborarlön/basinkomst skulle bryta mot samhällskontraktet.
Nej, det stämmer inte. För det första,
begreppet ”samhällskontrakt” avser relationer mellan människor som sker inom
ramen för samhället. Den institutionella relationen mellan individen och staten
kallas däremot för socialkontrakt. Och basinkomst skulle därmed innebär ett
nytt form av socialkontrakt som ersätter det nuvarande.
10. Är
det rimligt att en fullt frisk person som arbetar, får lika mycket bidrag som
en person med funktionsnedsättning i behov av personlig assistans
Nej, men det är viktigt att notera att även om basinkomst
finns så skulle det behövs ett antal ytterligare system som för personer med
funktionsnedsättning just eftersom basinkomsten skulle vara otillräcklig.
11. Om
man inte längre menar att välfärdsstaten ska omfördela mer pengar till de mest
behövande, varför ska den då över huvud taget ägna sig åt omfördelning?
Bland annat eftersom basinkomst innebär en pragmatisk
lösning på problemet med högskattevälfärdsstaten. Ett sätt att göra
välfärdsstaten smalare, billigare och ödmjukare. Till exempel, samtliga
riksdagspartier anser att välfärdsstaten bör finnas kvar och utvecklas vidare
enligt olika idéer. Basinkomst erbjuder möjligheten för fler att ena sig kring
hur välfärdsstaten kan reformeras.
12. Det
är motsägelsefullt att å ena sidan hävda att medborgarlön inte skulle minska
människors incitament att ta anställning och å andra sidan hävda att poängen
med den är att den möjliggör för människor att ägna sig åt obetalt arbete eller
att inte arbeta alls.
Det är inte alls motsägelsefullt. Poängen är att olika
människor har olika behov av olika anledningar. Många skulle forsätta göra sina
nuvarande jobb, till exempel poliser, läkare, lärare. Andra skulle kunna ägna
sig åt något annat som att skriva böcker, ta hand om äldre, vara konstnärer. Det
har visat sig i många fall att även männiksor
som vunnit enorma belopp på lotto fortsätter att jobba.
13. Ska människor kunna ta med sig
medborgarlönen och bo i Thailand eller Spanien permanent?
Nej eftersom systemt kan
utformas så att den förhindrar sådant beteende. Det är en teknisk fråga om hur.
14. Rimligare vore att
verka för reformer som i stället leder till att människor tar ett större ansvar
för sin egen försörjning. Medborgarlön innebär ett steg i motsatt riktning.
Det är ett steg i rätt riktning eftersom det innebär minskad välfärdsstat, mindre beroende på statens stöd. Och därmed stimuleras
individen samt får hjälp att söka sig vidare till något som kan ge mer i
inkomst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar