Ukrainas sak är europeisk! I framtiden bör EU arbeta för att Krim åter ska vara en del av Ukraina.
Ukraina
är platsen där den ryska nationen föddes - en populär fras bland nationalistiska
politiker i Ryssland. Krisen i Ukraina är resultat av allt växande nationalism
i Ryssland där respekten för grannlandet har förlorat sin betydelse eftersom
Ukraina inte betraktas som en självständig stat med ambitioner att gå med i EU
utan som en del av den ryska världen samt ryska civilisationen. I Ryssland
propageras från politiskt, socialt och religiöst håll bilden att Ukraina är
ryska nationens vagga och att ryssar och ukrainare är samma folk samtidigt som
ukrainare anklagas för att vara fascister på grund av ambitionerna att
bli medborgare i EU , något som fascister runt om i Europa inte står för.
Myter och lögner om Ukraina och Europa
är direkta anledningar till att Putins popularitet anses vara enorm idag.
Enligt samhällsundersökningar i Ryssland anser majoriteten av befolkningen att
annekteringen av Krim var historiskt rätt
och att krisen i Ukraina dessutom är USA:s och EU:s fel. Dessutom beskylls
regimkritiker och kritiker av aggressionen mot Ukraina, bland annat det
socialliberala partiet Jablako, som femtekolonnare,
utländska agenter och inre fiender.
Det folkrättsvidriga ryska agerandet i Ukraina och den motbjudande aggressionen
är ett ytterligare exempel på hur myter, lögner, konspirationsteorier och
cyniska tankar används för att befästa makt, attackera andra stater och leda
samhället mot en autoritär riktning. Och Europa i stort påverkas av det inte
minst då relationer mellan EU och Ryssland är frostigare än någonsin och då
både EU:s samt Rysslands medborgare påverkas negativt av sanktionerna.
Den
ryska nationalismen riktar sig mot EU
EU får aldrig sopa det ryska agerandet i
Ukraina under mattan och acceptera annekteringen av Krim. Annars riskerar européer att åter igen se
Europas tragiska historier upprepa sig rörande konflikter om territorier.
Nationalismen i Ryssland handlar inte endast om att efter Sovjetunionens
upplösning forma en nation utan även att påverka Europas politiska utformning.
Ryska nationalister motsätter sig tanken om EU som en politisk union som stater
och medborgare kan utveckla. Dessa samarbetar med och stödjer andra europeiska
nationalister som bland annat sitter i Europaparlamentet med ambitioner om att
EU ska upplösas. Putin har själv uttalat sig om att han delar med Marine Le
Pens vision för Europa där kontinenten ska präglas av traditionella kristna värderingar. Det är en vidrig vision som går
ut på vår politiska union inte existerar, att demokratin med politisk pluralism,
yttrandefrihet, tryckfrihet och samhällsinstitutionernas oberoende försvinner och
att människor inte får röra sig utanför nationella gränser och forma sina egna identiteter
utan måste bekänna sig till kollektivet som skulle bygga på nationalism och
kulturell rasism. Därför är Ukrainas sak även europeiskt eftersom rysk
nationalism både går emot mot tanken om fred i Europa samt utgör ett direkt hot
mot vår union med europeiskt integration, samarbete och medborgarskap.
Ryska nationalister inklusive Putin
presenterar ofta Europa med ord som perverst,
dekadent, homosexuellt och
efterblivet. Resonemanget handlar om att Europas nationer har förlorat sina
traditionella värderingar på grund av
EU, HBT-personer, liberalism och mångkultur. Det absurda är dels att Ryssland
är ett multinationellt och mångkulturellt land samt dels att Ryssland inom
samhällsvetenskaplig forskning anses vara bland de minst traditionella samhällena
i Europa. Med ett traditionellt samhälle anses inte ett samhälle som är
konservativ eller kollektivistiskt utan ett samhälle där socialt arv i form av
idéer hos politiska partier, folkrörelser, intresseorganisationer och enskilda
människor blir överförda från generation till generation vilket i sin tur åstadkommer
påverkan på samhällsutvecklingen. Ryssland försöker idag presentera sig som en
traditionell stat som bland anat ska värna om familjära värderingar men är egentligen ett mycket mindre
traditionellt samhälle än Sverige, Tyskland, Nederländerna eller Lettland. Det
handlar om ett samhälle som fortfarande grundar sig på sociala arv från
kommunismens tid som bland annat är resultat av att traditionsbärande samhällsaktörer som politiska partier, lantbruksorganisationer eller den Ryska Ortodoxa Kyrkan
systematiskt avskaffades eller försvagades under Sovjetunionens tid.
Ukrainas
framtid ligger i Europa
Att Ryssland släpper tillbaka Krim inom
nära framtid är osannolikt men Putins tid kommer inte att vara för evigt.
Samhällsförändringar i Ryssland kommer i framtiden att äga rum förr eller
senare och det är något som måste fångas av EU för att Ryssland ska bli en
demokratisk stat och utveckla goda relationer med Ukraina och andra stater i
regionen. Det löftet som EU har gett Ukraina bland annat genom
associationsavtalet måste förverkligas med ett framtida resultat där Ukraina
blir en del av den europeiska familjen. Om Ukraina redan idag hade varit medlem
av EU eller NATO så hade ryska soldater aldrig satt sina fötter på gatorna i
Krims städer. Maidanrörelsens ansträngningar och kamp för ett europeiskt
Ukraina befriat från Rysslands inblandningar i landets politiska verksamhet får
inte glömmas bort. Den ryska propagandan beskriver händelserna i Ukraina som
ens statskupp men detta är missvisande. Den ukrainska staten har efter den
politiska revolutionen och Maidandemonstrationerna generellt behållit sin
utformning, parlament och statsanställda där majoriteten valde att stödja den
nya regimen i Kiev. De som avsattes från makten var den korrupte och
valfuskande presidenten Janukovitj och hans parti, något som är positivt för Ukrainas
framtida demokratiska utveckling.
Vad
Europa kan lära sig av sin historia
Putin, Le Pen och andra nationalister i
Europa talar gärna förvisso om att de endast vill att värna om egna nationer
och att vår union bör upplösas för att skydda nationella identiteter. Men
verkligheten talar dock för en annan sak där Ryssland med våld och aggressiv
propaganda i stil med Milosevics Serbien har tagit en del av Ukraina samt hotar
Lettland, Estland och Litauen. Det fascistiska partiet Jobbik i Ungern drömmer
om en Stor-Ungern med territorier som idag är delar av grannstaterna. Hos Front
National finns en önskan om att Vallonien blir en del av Frankrike när Belgien
splittras. Vi får inte glömma att nationalism oavsett hur oskyldigt den kan
verka brukar förr eller senare rikta sin politiska energi på det sättet där
människor på ett kollektivt sätt ställs mot varandra och där territorier blir
en politisk spelbricka som bland annat kan resultera i så kallade frusna konflikter. Rysslands agerande i Ukraina rörande Krim och utropandet av de så kallade folkrepublikerna i Lugansk och
Donetsk påminner om händelserna under krigen i förre detta Jugoslavien där Serbien och Kroatien aktivt deltog
i formandet av pseudostatliga institutioner i Kroatien och Bosnien som aldrig
blev erkända som självständiga stater men skapades genom krigsbrott.
Som barn växte jag upp efterkrigstidens
Bosnien med åsikten att staterna på Västrabalkan kunde kopiera den Nordiska
modellen, Frankrike och Tyskland rörande relationer mellan stater. Tyvärr tror
många i dagens Ryssland att annekteringen i Krim kommer att ge landet ännu
starkare status som stormakt och än idag existerar tyvärr åsikter om
territoriella anspråk fortfarande på Västrabalkan. Men samtidigt lockas människor
i Serbien och Bosnien att gå med i EU eftersom medlemskapet innebär att
gränskonflikter och tidigare historiska
orättfärdigheter mellan stater och folk måste förkastas till historiens
soptipp. Dagens medlemsstater Bulgarien, Rumänien, Ungern, Slovenien och
Kroatien var tvungna att lägga ned sina gränskonflikter innan de blev
medlemmar. Att vara med i unionen innebär att det spelar en mycket mindre roll ifall
du är ungrare i Slovakien eller irländare i Storbritannien eftersom den
europeiske medborgaren tack vare unionsmedborgarskapet åtnjuter nästan samma
rättigheter oavsett i vilken medlemsstat unionsmedborgaren lever i.
Ockupationen och annekteringen av Krim
har lett till att människor i dagens Ryssland upplever eufori, glädje och stolthet
över sin nation men till ett pris av ökad risk för interna konflikter eftersom det
redan råder separatism i flera regioner av Ryssland. Nästan alla gränser i
Europa är trots allt resultat av blod, svett och tårar från tidigare krig och
därför är det viktigt att se EU som en garant för freden på en kontinent som än
så länge på flera håll genomsyras av nationalism med strider, konflikter, hat
och lidande som påföljder.
Det
finns behov av en europeisk Rysslandsstrategi
inom ramen för den gemensamma utrikespolitiken
För att värna om tanken om fred i Europa
och stå för europeiska värderingar som demokrati, frihandel, rättsstat och
medborgarrättigheter måste EU på långsikt arbeta för att Ukraina får tillbaka
Krim och därmed sänder ett viktigt budskap om att gränser i Europa inte får
ändras med militär aggression.
I samband med alla kriser som har
drabbat EU under de senaste åren är det kanske viktigare än någonsin att stå
för en mer enad och integrerad union. Medlemsstaterna måste arbeta både på
hemmaplan och på europeisk nivå för Ukrainas skull. På hemmaplan handlar det om
att ta ställning mot Rysslands nationalism och aggression mot Ukraina samt till
stöd för att EU ska arbeta för att stödja demokratiska rörelser i
Ryssland. Sådant agerande behövs med
tanke på att runt om i unionen finns politiska partier och delar av allmänheten
som antigen stödjer eller accepterar Rysslands agerande eller inte alls bryr
sig om det som händer i Ukraina.
Rysslands agerande får inte ske utan motåtgärder. Rörande den gemensamma utrikespolitiken bör de nuvarande sanktionerna ses som en stor framgång med tanke på att medlemsstaternas
relation till Ryssland styrs av nationella intressen där synpunkter på Ryssland varierar allt från att Ryssland är en viktig ekonomisk partner till att landet är ett säkerhetspolitiskt hot. Det brukar framhävas att medlemsstater har olika historier och
erfarenheter av att förhålla sig till Ryssland men självklart går det att skapa europeisk policy om hur unionen bör förhålla sig till Ryssland utrikespolitiskt.
Det är oroväckande att i dagsläget till och med Tyskland som brukar kallas för
Europas ekonomiska motor och ledare egentligen saknar en autentisk strategi för
relationer men Ryssland utan där handel och ekonomiskt utbyte står i fokus.
Sedan några år tillbaka existerar den så kallade Östliga Partnerskapet som startades på initiativ av Sverige och Polen där konceptet är att driva samarbete mellan å ena sidan EU och å andra sidan Ryssland, Ukraina, Belarus, Moldavien, Armenien. Georgien och Azerbajdzjan. Men mer bör utformas för relationer gentemot Ryssland. Åsiktssplittringen mellan medlemsstater märks bland annat med att det finns politiker och delar av den allmänna opinionen som anser att Ryssland bör isoleras från europeisk politik. Detta är fel väg att gå med tanke på att Ryssland på grund av sin storlek inte går att isolera varken ekonomiskt eller politiskt. Den europeiska strategin bör utgå på att Ryssland ska utvecklas till en demokratisk stat och småningom integreras i det europeiska samarbetet för en bättre och tryggare framtid för både Ryssland och EU Praktiska åtgärder skulle kunna vara tätare samarbete mellan demokratiska partier i Ryssland och deras systerpartier i Europa samt att visumfrihet införs för ryska medborgare som inte har kopplingar till den ryska statsapparaten, som är högutbildade och vill arbeta i EU eller som skulle vilja lämna Ryssland av politiska skäl bland annat på grund av landets så kallade anti-gay lagar.
Sedan några år tillbaka existerar den så kallade Östliga Partnerskapet som startades på initiativ av Sverige och Polen där konceptet är att driva samarbete mellan å ena sidan EU och å andra sidan Ryssland, Ukraina, Belarus, Moldavien, Armenien. Georgien och Azerbajdzjan. Men mer bör utformas för relationer gentemot Ryssland. Åsiktssplittringen mellan medlemsstater märks bland annat med att det finns politiker och delar av den allmänna opinionen som anser att Ryssland bör isoleras från europeisk politik. Detta är fel väg att gå med tanke på att Ryssland på grund av sin storlek inte går att isolera varken ekonomiskt eller politiskt. Den europeiska strategin bör utgå på att Ryssland ska utvecklas till en demokratisk stat och småningom integreras i det europeiska samarbetet för en bättre och tryggare framtid för både Ryssland och EU Praktiska åtgärder skulle kunna vara tätare samarbete mellan demokratiska partier i Ryssland och deras systerpartier i Europa samt att visumfrihet införs för ryska medborgare som inte har kopplingar till den ryska statsapparaten, som är högutbildade och vill arbeta i EU eller som skulle vilja lämna Ryssland av politiska skäl bland annat på grund av landets så kallade anti-gay lagar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar