I sista året av
högstadiet fick jag för första gången höra talas om ett parti som hette
Sverigedemokraterna. På den tiden kände jag knappt till något annat parti än
Socialdemokraterna mest på grund av alla historier om Sverige som jag fick höra
i Bosnien. Om Palme, höga skatter, solidaritet, välfärd, sociala skyddsnät, låg
arbetslöshet och korruption samt hög levnadsstandard. Om ett fritt,
demokratiskt och tolerant samhälle där människor med olika livsstilar, religioner
och ursprung kunde leva i fred, tolerans och samexistens. Och att det inte
fanns utrymme eller acceptans för rasism, främlingsfientlighet och omänskliga
värderingar i Sveriges Riksdag.
Den världsbilden kunde
ibland skakas av att man både under tiden i grundskolan och på gymnasiet fick höra
om ”rasister”. Om att det fanns de som hatade invandrare, mörkhyade, iranier,
judar eller somalier. Min SO-lärare och klassföreståndare i nian sa en gång att
SD var ett parti som vill satsa mycket pengar på dagis men frågade samtidigt
retoriskt hur partiet var i allt annat. Signalen var tydlig. SD hade fina
budskap men var ruttet i stort. Fram till valet 2010 var SD för mig ett litet
obetydligt parti vars hemsida jag aldrig besökte eller vars medlemmar eller
program jag inte kände till. Idag är det dock inte längre vanligt bland väljare
att tänka mycket på partiernas ideologier eller på samhällsvisoner. Det är
snarare så att en väljare kan intressera sig för olika frågor och till och med
ha olika partilojaliteter beroende på vilka frågor som intresserar en. Enligt
vissa undersökningar anser mellan 20-25 % av väljarna att SD har den bästa invandringspolitiken
även om de allra flesta inte håller med partiet i stort. Andra ser SD som en
stark röst för försvarspolitiken och pensionärernas välmående. Missnöje med hur
saker och ting bör eller inte bör fungera i samhället har många ansikten.
När SD kom in riksdagen
efter valet 2010 var det en chock för många inklusive mig. Vad hade egentligen
hänt i Sverige? Var det så många väljare som var rasister? Var missnöjet med
invandringspolitiken så stark? Eller var
det bara ett tillfälligt projekt som Nydemokrati? Jag förfasades mest över
uttalanden om muslimer. Det kändes skrämmande att höra saker och ting som hade
stora likheter med den islamofobiska retoriken i Bosnien på 90-talet vilket resulterade
i ett av de värsta brotten mot mänskligheten i Europa sedan 1945. Det kändes också
obekvämt om att höra all retorik som verkade väldigt gammaldags och förlegat.
Om ”traditioner” och ”det nationella” som att Sverige inte hade haft någon
utveckling sedan mitten av 1800-talet.
Innan valet 2010 gjorde
många politiker det som verkade väldigt logiskt och argumenterade mot SD genom
att förklara deras argument som rasistiska och partiet som rasistiskt. I mina
ögon var det den bästa typen av argument eftersom något annat inte behövdes mot
ett parti som spred myter om invandring samt hat mot muslimer. Att argumentera
mot SD skulle vara en barnlek eftersom populism för den rationelle samhällsmedborgaren förr eller senare visar sig
vara en bluff . Eller? Idag tycker jag att det politiska agerandet
mot SD var felaktig av två skäl. För det första tog man inte upp mer utvecklade
argument mot SD. Argumentationen enligt modellen ”du är rasist och därför har
du fel” höll inte måttet. Det kändes i efterhand som att andra partier var
förlamade i sin argumentationsförmåga.
För det andra formade SD sina argument på ett
mer utvecklat sätt än under 90-talet samt spred budskapet om att partiet hade
förändrat sig. Att partiet till och med var mot rasism, ville skapa en bättre
samhällsgemenskap samt inte var emot invandrare utan ”invandringskritiskt”. Att
partiet ville hjälpa människor via FN samt ville assimilera dem som hade
misslyckats med integrationen. Nolltolerans mot rasism??!!
Partiet hade därmed
blivit ”rumsren” och blivit ett ”vanligt” riksdagsparti. Begreppet rasism och
vad SD egentligen stod för började bli allt mer vagt och diffust för mig. Jag
glömde till och med att bara tre år innan valet 2010 jag som gymnasieelev fick
höra av läraren att SD var ett parti som ville att alla som var födda utomlands
eller hade kommit till Sverige efter 70-talet skulle erbjudas pengar för att
lämna Sverige. Att jag och mina klasskamrater fick på geografilektionen alla gå
fram till tavlan och skriva upp länder där vi, våra föräldrar samt våra
föräldrars föräldrar vara födda i. Att vi fick upp mer än 30-länder och därmed
kunde se vilket Sverige som vi faktiskt levde i och att det fanns en stark
beundran kring det.
Den
ideologiska synen på samhällsbegrepp
Begrepp som demokrati,
frihet eller rasism förändras med tiden genom att nya tolkningar uppkommer i
takt samhällsutvecklingen. Ofta kan en och samma begrepp tolkas olika utifrån
ideologiska perspektiv. Frihet är inte
samma sak för en liberal, socialist eller nationalist. Rasism är i många fall
något helt annat för en liberal jämfört med en vänsterorienterad person.
Poängen är att olika begrepp som spelar roll för samhällsutvecklingen måste
ständigt diskuteras av samhällsmedborgarna för att demokratin ska kunna
utvecklas. Bland det värsta som kan hända i ett samhälle är när begrepp som
handlar om människosyn blir så pass snedvridna eller missuppfattade så att till
och med en rasist kan vara anti-rasist. I Nazityskland var
nazisterna inte anti-semiter utan framställde sig själva som kritiker av det
judiska folket. Nazisterna skulle till och med ”rädda Europa” från den judiska
konspirationen och judarnas underlägsenhet så att andra raser inte skulle
behöva beblandas med judarna.
I förre detta Jugoslavien fick generation efter
generation lära sig om att nationalism var förbjuden och negativt för samhället.
Saken var dock att den kommunistiska regimen bedrev en förvanskad och
ideologiskt vriden historieskrivning. Nationalismen som i olika grad rådde bland
jugoslaviska folkgrupper sopades under mattan och förklarades vara försvunnen
för gott. Någon har sagt att man kan
döda människor men inte idéer. Resultatet blev att generation efter generation
inte fick lära sig om vad nationalisms betydde eller vad som egentligen hände i
Jugoslavien under andra världskriget då majoriteten av jugoslaver dödades av
andra jugoslaver. I slutet av 80-talet och i början av 90-talet var det inte ovanligt
att ”nyväckta” nationalister hävdade att de inte alls var nationalister. Att de
inte alls ville ha krig eller hata andra utan att gränserna skulle ”omdefinieras”
eller att folkgrupper skulle ”omplaceras”. Det handlade också om att ”älska
sitt folk”, ”vara patriot” och ”värna om sin historia.” Resultatet blev att massivt
våld, mördande och lidande under perioden 1941-1945 hade sin repris under
1991-1995 framför allt under kriget i Bosnien.
Från ”skända inte din ras” till ”att värna om vår kultur”.
Dagens rasism i Sverige
kan förvirra både en rasist, en främlingsfientlig och en anti-rasist. Det handlar
främst om att ordet ”ras” sällan nämns i offentliga och privata diskussioner.
Däremot förekommer begrepp som kultur, sed, tradition, samt namn på etniska
eller religiösa tillhörigheter. Detta är inte unikt för Sverige utan en trend i
Europa samt andra delar av världen. Förr i tiden var rasismen framför allt
baserat på föreställningar om biologiska skillnader mellan människoraser. De som
var ”starkare” kunde rättfärdiga koloniseringen av Afrika eller bedriva krig
mot andra nationer som ansågs vara mindre värda eller underlägsna. Eller ägna
sig åt rasbiologiskt "forskning". Med tiden efter andra världskriget övergavs föreställningar om
raser tack vare vetenskapliga argument men föreställningar levde kvar och finns än idag bland annat hos så kallade ”nynazistiska” grupperingar. I
slutet av 80-talet och början av 90-talet var en del av SD:s budskap att den svenska
rasen inte skulle skändas. Idag handlar rasismen i Sverige mer om felaktiga och
missvisande föreställningar om kultur samt etnicitet.
Både kultur och
etnicitet är väldigt abstrakta och komplexa begrepp. Det finns inget egentligt
svar på vad som är ”svensk kultur” eller vad som innebär att vara ”svensk”. I takt med den
ekonomiska krisen i Europa har jag allt oftare fått höra eller läsa om begrepp
som nationella identiteter, traditioner, svenskhet, brittiskhet, serbiskhet,
franskhet osv. Ekonomiska kriser orsakar ofta identitetskriser hos människor. Det
är inte sällan människor blir nostalgiska och längtar tillbaka till ”de gamla
goda dagarna”. Frågan är om rasismen har bytt kläder som en reaktion mot
mångkultur, globalisering, EU eller annat som anses hota nationen där
kampen om ”kulturen” står i fokus?
Det är också skillnad
på rasism och främlingsfientlighet. Främlingsfientlighet handlar bland annat om
att man upplever att det är ”naturligt” att tillhöra och leva med exempelvis en
viss etnisk grupp. Därmed är främlingsfientlighet något som bygger på sociala
föreställningar och ibland förväxlas med den kulturella rasismen. Att till
exempel säga att man inte vill bo med muslimer är inte samma sak som att säga
att muslimer har en våldsam kultur. Det bästa argumentet mot
främlingsfientlighet är att det inte är naturligt eller normalt att man
identifierar sig med en viss ”grupp” utan att det är något som konstrueras socialt
genom mänskliga handlingar. Ingen individ har någonsin valt sin födelseort.
Rasismens, intoleransens och myternas nya och gamla kläder
Rasismen och intoleransen idag handlar oftast inte om hudfärg eller rasbiologiska föreställningar utan om sociala föreställningar. I SD:s senaste valfilm där
rasismen tas upp är budskapet dels att partiet egentligen är mot rasism samt
dels att det inte är rasism att värna om ”vår historia, vår kultur och vårt
land” och ”stoppa det organiserade tiggeriet”. Jag vill bestrida SD:s budskap
på flera punkter och hävda att partiet fortfarande är präglad av rasism,
intolerans samt ser vissa människor som mindre värda. SD har gjort en ideologiskt förvandling från den biologiska rasismen till en kulturell rasism. Den
”antirasistiska” valfilmen är motbjudande, vidrig samt manipulerande med syftet
att både propagera rasism samt att ändra synen på vad dagens rasism egentligen
är.
1. SD
profilerar sig idag som ”socialkonservativt parti”. Men i grunden handlar det
om nationalism och bör vägas upp med att andra nationalistiska partier som UKIP i
Storbritannien (samarbetar med SD i Europaparlamentet) samt Enade Ryssland
(Putins parti) också profilerar sig som socialt konservativa. Konservatism även om den är ”social” handlar
i grunden om att ”bevara” det som anses vara bra eller värt att bevara. Det
bästa exemplet på ett konservativt parti i Sverige är Kristdemokraterna. Nationalism
handlar istället om att genom myter och missvisande tolkningar påstå att något
som existerade ”förr i tiden” bör tas tillbaka. Att bevara religionsfriheten i
Sverige vore bättre att propagera än att Sverige ska vara ett kristet land och
att islam är osvenskt.
SD:s retorik har gått från ”Bevara
Sverige svenskt” till ”Ge oss Sverige tillbaka”. Bland det som ska tas tillbaka
och bevaras är de sanna ”traditionerna”. Att titta på Kalle Anka på julafton
och äta julskinka är något som alla i Sverige har gjort genom tiderna. Eller? Allt
annat som anses vara ”osvenskt” är icke-traditionellt och ska försvinna. SD:s
nationalism är således anti-konservativ eftersom partiet propagerar om att
dagens Sverige ska vara ett Sverige som aldrig har existerat. Det är som att
Palmes engagemang för omvärlden, miljörörelsen, demonstrationer mot
Vietnamkriget, ”68 vågen”, internationalismen, solidaritet med u-länder, invandringen
som bidrog till välfärdens utveckling eller Sveriges engagemang inom FN inte
alls har ägt rum. Nationalister eftersträvar inte en bättre framtid utan ”ett
bättre förflutet”.
2. Nationalister
har aldrig värnat om historien. Historieskrivning handlar om att tillämpa
vetenskapliga metoder och bygga sina argument på fakta. Det står i kontrast till nationalism som bygger
på myter och irrationella föreställningar. Nationalism går emot fakta, bland
annat fakta om att nationer inte är naturliga eller bygger på att människor har
samma kulturella eller historiska kontinuitet. En sann nationalist skulle aldrig hålla med om att
nationer är socialt konstruerade genom myter och uppkommer i Europa först under
1800-talet. I länder där nationalismen är stark som Ryssland eller Turkiet är det
inte sällan att en historiker blir utsatta för repressiva handlingar på grund
av sin forskning som kan anses vara fara för den "nationella självbilden". Som exempelvis armeniska folkmordet eller Stalins gulager. I SD:s Sverige är drömmen att forma starkare nationalism i skolor genom gestalter som Karl XII trots att han dog mer än 100 år innan den svenska
nationen ens började formas.
Historia är för nationalister ett
redskap att skapa ett kollektivistiskt och autoritärt samhälle men också att
legitimera handlingar mot andra. I ”vår historia” är vi de goda, smarta, traditionella, bäst på allting medan de andra är si och så. På det sättet kan ”vi” avgränsa
oss från ”de andra”. Det går också som i fall med Ryssland och Krim ockupera andra staters territorier. Historia är också
något som nationalister vill använda för att kontrollera människors
identiteter. I ett nationalistiskt samhälle ska individen inte forma sin egen
identitet utan ta emot en som redan är konstruerat. Historia är för
nationalister det som nationalister anser är sanningen. Allt annat är inte ”vår
historia”.
3. Nationalister
har precis som i fallet med historia aldrig värnat om kulturen på ett
rationellt sätt. Idag när begreppet kultur har ersatt begreppet ras i
rasistiska föreställningar är det extra viktigt att upplysa människor om den
kulturrasistiska faran. Ungefär som människor
kategoriserades i raser på 1920 och 30-talet inom rasbiologisk forskning vill
dagens nationalister i Europa kategorisera människor i ”nationella kulturer”. Det
spelar ingen roll om människor i Bayern och Niedersachsen, Lombardien och
Kalabrien, Slavonien och Dalmatien, eller Norrland och Skåne inte alls har
samma kultur och mentalitet. Inte heller roll att en läkare från medelklassen i
Stockholm kan ha mer kulturellt gemensamt med en läkare från medelklassen i Wien
än med en mjölkbonde i Tierp. ”Vår
kultur” är det som vi anser är vår kultur. Allt annat är inte vår kultur.
Den kulturella rasismen som riktar sig
mot muslimer är just en form av rasism eftersom tankarna handlar om att ”vi är mer
utvecklade, starkare och bättre än dem”. Våldtäkt och könsstympning anses vara
djupt rotat i ”islamisk kultur” medan islam är det största hotet mot Sverige
sedan andra världskriget. Islam stämplas som något efterblivet, som ett hot mot
Västvärlden och jämförs med nazism trots att dagens nationalister har mycket
gemensamt med 30-talets nationalsocialister. Islam ses inte som en del av vårt
samhälle trots att det finns svenskar som är muslimer. Att det finns 1,2
miljarder muslimer i världen och olika tolkningar av religionen beroende på
kontinent, stat, stad, landsbygd, socioekonomisk status, personliga
uppfattningar spelar för många ingen roll. Saker och ting måste föreställas som
enkla för att det ska vara lätt att vara inskränkt, intolerant och hatisk.
Nationalister är också snarare mer kända
för som kulturförstörare snarare än som kulturbärare. Bokbränningar, språkpurism,
landsförvisningar av kulturpersonligheter, förstörelse av historiska verk, mytspridningar om vad som är ”vår kultur”. Att Cornelis ursprungligen var från Nederländerna,
Harry Schein från Österrike, att ABBA vann Melodifestivalen genom att sjunga på
engelska eller att delar av folkmusiken har rötter i andra länder spelar ingen
roll. För varken Zlatan eller Loreen "spelar svenskt". Kulturer får inte blandas och människor som tillhör ”mindre utvecklade”
eller ”våldsamma” kulturer som exempelvis muslimerna från ”arabländer” är inte
välkomna att vara en del av samhället. Sverige måste också vara ett kristet
land med kristna värderingar och inte ett sekulärt samhälle. Utrymme finns inte
för andra åskådningar eftersom dessa anses som osvenska. I SD:s Sverige finns
inga muslimer, buddhister, hinduer, ateister, homosexuella, med flera. Sverige
måste vara ett etniskt homogent samhälle där alla måste assimileras efter en
och samma idé. De som inte accepterar SD:s identitetsyn är inte "riktiga" svenskar.
Nationalister tar inte hänsyn till kulturantropologisk
eller sociologisk där kulturella skillnader kan diskuteras utan att någon anses
vara överlägsen eller underlägsen. Freud menade att psykoanalysen och de
psykologiska problem som han upplevde hos människor vara universella. Det
visade sig senare inte stämma eftersom varje samhälle har sina problem. Många
aspekter som förekommer eller har förekommit i ”västerländska samhällen” som
mobbning, anorexia, alkoholmissbruk, folkmord, koncentrationsläger eller
skattebrott förekommer inte eller har inte förekommit på många andra håll i världen. Den som tycker att SD värnar om kulturen i Sverige bör fråga sig vilket Sverige man vill ha och vilket anseende Sverige ska ha i Europa och i omvärlden.
4. SD
profilerar sig som ett parti som står för kristna värderingar. Som liberal och humanist
frågar jag mig då om inte partiet borde ha haft ett annat budskap om tiggare?
Vad sägs om istället ”hjälp den som tigger som Jesus hade gjort”? SD har anammat
en retorik om tiggare som användes i Nazityskland. ”Trygghet och tradition”
verkar inte ha slagit igenom när det gäller att vara medmänsklig utan när det
gäller att stöta ifrån sig människor. Om vi ska ha ett Sverige som ska vara
humant så bör SD:s budskap om tiggarna ifrågasättas kraftigt. Annars blir
kristna värderingar ett begrepp som ska handla om isolering och fientlighet mot
omvärlden istället för att handla om att hjälpa människor i nöd.
SD använder sig även av FN i sin retorik om att hjälpa människor på plats. Även om argumenten
är framställda på ett rationellt sätt så är partiet inte intresserad av att hjälpa
människor på plats just för att hjälpa människor i nöd. Det handlar om att
hålla borta människor från Sverige på grund av rädslan för ”de andra”. Det bör
även läggas till att nationalister i många fall är emot FN eftersom Förenta
Nationer står för de värderingar som nationalister förkastar. Även om saker och
ting skiljer sig i praktiken så står FN så mycket som det går för mångkultur, internationalism,
tolerans, fred, samexistens och mångfald. FN önskar sig definitivt inte att
politiker ur partier som SD ska få mer utrymme inom politiken rörande
invandring, fylkingar och asyl. Det skulle bara skada Sveriges goda rykte inom FN som en av de staterna som mest ställer upp för en bättre värld.
5. Det
menas även samtidigt från SD:s sida att det inte behövs någon integration. Om
invandringen skulle minska med ”90 procent” så skulle integrationen sköta sig
självt. Integrationen skulle även idag också kunna lösas över en natt genom ”assimilering”.
Detta är ansvarslöst och orealistiskt. För det första kan människor i Sverige inte assimileras
till det som SD anser är rätt eftersom det inte finns någon egentlig svensk
nationell identitet liksom inte heller brittisk, amerikansk eller kinesiskt. Det
är inte SD som ska bestämma eller ha monopol över människors identiteter. För
det andra behövs integration även för människor som är högutbildade. Om Sverige
och andra länder i Europa ska kunna locka till sig högutbildad arbetskraft som
samhällsforskare, vetenskapsmän, ingenjörer och dataspecialister så måste vi
erbjuda dessa en bra mottagande och attraktiva villkor. I slutet av 60-talet
kunde mina släktingar flytta till Tyskland och dagen efter direkt börja arbeta
i fabrikerna. Idag lever vi i en värld som präglas av informationssamhället och
kunskapsekonomier. Att hävda att integration inte behövs är inte
”Sverigevänligt” utan tvärtom.
Ja
till en öppnare invandringspolitisk debatt men kom ihåg att vi lever i Europa
Idag skulle jag delvis
hålla med de som hävdar att SD aldrig hade kommit i riksdagen om andra partier,
framför allt de två största Socialdemokraterna och Moderaterna, hade drivit
fram ett öppnare debattklimat om invandringspolitik. Det är också bra att
veta att de flesta som röstar på SD absolut inte är rasister utan att det
handlar om om olika typer av missnöje. Sverige är inte
ett rasistiskt land och SD är ett missnöjesparti för den som vill
”straffrösta”. I ett demokratiskt samhälle kommer olika typer av missnöjen
alltid att förekomma. Som liberal stödjer jag
ambitionen om att invandringspolitiken bör diskuteras öppnare med inspiration från Kanada som är ett välmående välfärdsland, medborgarstat och mångkulturellt samhälle. Varje år måste
den kanadensiska regeringen presentera resultat av invandringspolitiken precis som
med andra politiska områden som rör försvar, energi, ekonomi eller miljö.
Ett mångkulturellt
samhälle har också sina problem inte minst där rasism och intolerans kan riktas
utifrån olika håll och där rasismen har många ansikten. Det ställer också krav på att invandring och integration ska kunna diskuteras öppnare och i större utsträckning. Men det finns något som
skiljer Kanada och Europa väsentligt. Den som flyttar till Kanada men även till
Australien eller USA och får medborgarskap blir lättare accepterad som kanadensare,
australiensare eller amerikan. Att vara invandrare i Sverige är för många mer
än ett juridiskt begrepp för en person som flyttar in till Sverige från ett
annat land. Att vara invandrare blir en identitet där individen ska ingå en
stor grupp av människor som har sitt ursprung i olika världsdelar. För en del är
världen som sådan att man antigen kan vara invandrare eller svensk. I Sverige
kan ens egna barn eller barnbarn vara andra eller tredje generations invandrare
istället för att kunna vara andra eller tredje generations svenskar.
I Kanada är invandringsfrågan
lågt prioriterat eftersom invandringspolitiken inte anses vara viktigare för
samhällsutvecklingen än ekonomi, skatter, miljö, energi med flera. I Europa är
däremot invandringspolitiken ofta en av de viktigaste samhällsfrågorna och
brukar gå ihop med identitetspolitiken. Invandring ses i många europeiska stater
som ett samhällsproblem och som en hot mot det som anses vara nationella identiteter
och kulturer. Det finns de som främst skulle se Danmark men även
Nederländerna och Storbritannien som positiva exempel där invandringen kan debatteras
”friare” och där ”krav på invandrare” kan ställas lättare rörande integration.
Jag är dock skeptiskt om detta verkligen skulle resultera i en mer effektiv
invandringspolitik eller integrationspolitik. Samt om det skulle resultera i
ett mer öppet och tolerant samhälle. Bland annat har öppnare debatt och
strängare invandringspolitiska åtgärder inte lett till att partier med populism,
nationalism och rasism på agendan blivit svagare. Det har snarare i flera fall blivit
tvärtom. Varken Storbritannien, Nederländerna, Italien, Frankrike eller ens
Danmark lyckades bevisa att de så kallade ”sociala turismen” eller ”välfärdsturismen”
hade ägt rum, inte ens på låg nivå, genom migrationen från andra EU-länder. Ändå gick det mer eller mindre framåt för invandringsfientliga
partier under EP-valet. Ändå har människor i Europa inte lämnat föråldrade identitetssyn
bakom sig trots all utveckling från andra världskriget tills idag bestående av anti-rasism, tolerans, multikulturalism, internationalism, EU, samförstånd mm.
I Europa riskerar man
snarare idag att försämra bilden av det egna landet samt göra sig oattraktiv
för invandring trots att EU redan idag behöver arbetskraft, både låg- samt
högutbildad, för att få fart på ekonomin. Så visst, ja tack till öppnare debatt
om invandringspolitik, flyktingpolitik, asylpolitik eller integrationspolitik.
Men det krävs också en diskussion om hur främlingsfientlighet, nationalism och
rasism ska bekämpas med tanke på att världen idag är global och behöver sådan solidaritet
samt identitetsskapande för framtidens utmaningar. Att göra som
högerextremister och betrakta globalisering, internationalisering och europeisering
som ett hot kommer inte leda till bättre ekonomi, välfärd, tolerans eller att
människor bygger broar mellan varandra istället för murar. I dagens värld
hindrar olika typer av högerextremism utvecklingen framåt där tanken är att människor
ska kunna byta idéer, tankar och knyta band till varandra med syfte att skapa
bättre livsförhållanden för varandra. Framtidens utmaningar kommer inte alltid
kunna lösas på ”nationell nivå” utan snarare kommer människor att behövs skapa
starkare band bland annat till EU för att rätt beslut ska kunna tas på rätt
plats. Inte minst när det gäller hur flyktingar som kommer till EU ska på FN:s vädjan
ska kunna tas emot av fler medlemsstater och inte färre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar