I samband med de senaste kriserna så
kommer EU:s funktion med tiden att förändras. Kriserna har lett till en mer
dynamisk utveckling där många europeiska politiker har insett att det krävs mer
integration och samarbete för framtidens utmaningar. Samtidigt så behövs det en
decentralisering av makten och tydligare maktfördelning mellan EU och
medlemsstaterna.
Någon har sagt att det inte går att nationalisera framgångar och europeisera bakslag. I federala stater som USA och Kanada har trenden genom tiderna varit att i samband med kriser kunna öppet diskutera och besluta om hur makten ska fördelas mellan maktens nivåer.
Inom Unionen har vi sedan 90-talet ett
flernivå styre där beslut tas på europeisk, nationell, regional och lokal nivå.
Lisabonfördraget innebar att makten flyttades uppåt även inom politiska områden
som delvis eller helt skulle kunna hanteras bättre på nationell nivå som fallet
är rörande utbildningspolitik, turism och kulturpolitik.
I Nederländarna tog koalitionsregeringen
ett beslut under 2013 att utvärdera beslutsfattningen och politiska områden på
EU-nivå. En rapport gavs ut under sommaren där 54 punkter, från organdonationer
till energipolitik, diskuterades nationellt. Nederländernas hållning var framför
allt dels att vissa politiska beslut hanteras bättre på nationell nivå, dels
att nationella parlament bör vara mer involverade i EU:s beslutsfattning och
dels att vissa EU-beslut bör hanteras med mer flexibla metoder.
Sverige borde göra en utvärdering som
Nederländerna vilket skulle gynna debatten. Samtidigt om någon reform på
EU-nivå ska komma till skott så måste debatten i sig skötas på den europeiska
nivån. Camerons reformplaner är ett exempel på en retorik som för det mesta
vänder sig mot den nationella publiken och som egentligen saknar stöd hos
merparten av andra medlemsstaters regeringar.
Att Sverige inte har en helt och hållet
självständig utrikespolitik är en nödvändighet i dagens global värld. Den
gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken har sitt ursprung i att EU fick hård
kritik för hanteringen av krigen i förre detta Jugoslavien. Dess nödvändighet
märks starkt nu i samband med Rysslands aggression mot Ukraina där till och med
EU-skeptikern David Cameron har varit pådrivande för starkare sanktioner.
Samtidigt gäller det för EU att kunna vara
en global aktör. Bland annat är kommissionen en av världens största givare av
humanitär hjälp och det Östliga partnerskapet som drogs igång av Sverige och
Polen har en stor betydelse för EU:s relationer med förre detta sovjetrepubliker.
Mer makt på EU-nivå behövs bland annat för
miljön, energipolitiken och vidare utveckling av den inre marknaden.
Kommissionären för reglering och subsidiaritet socialdemokraten Franz
Timmermans har sagt att ”bättre reglering innebär nödvändigtvis inte mindre
reglering”.
Rörande mindre medlemsstaters status inom
EU är det viktigt att framhäva att Sverige bland annat inom ramen för
utrikespolitiken anses enligt flera undersökningar ha väldigt högt inflytande.
Ett annat exempel är Estland som för nuvarande har ett inflytande inom ramen
för digitaliseringen. Men den riktiga utmaningen för mindre medlemsstater
handlar om att EU ska kunna reformeras så att befolkningens storlek inte spelar
roll för antalet röster.
EU kan bli mer demokratisk, transparent och
effektiv. Men det kräver också att medborgarnas kunskap och intresse för
europeisk politik ökar samt att politiker är mer öppna med sina visioner, inte
bara på nationell nivå utan även på den europeiska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar