Mänskligt rörlighet och säkerhet

onsdag 22 juli 2015

Unionen kan inte vara en humanitär förebild utan mer europeisk demokrati och identitet

Gårdagens rapportering om att Ministerrådet inte kunde enas om Kommissionens ursprungliga förslag rörande flyktingkvoter tolkar jag med blandade känslor. Å enda sidan lyckades inte medlemsstaternas ministrar ena sig om att 60 000 flyktingar skulle fördelas inom Unionen. Å andra sidan så har EU aldrig tidigare som en helhet hanterat migrationsfrågan på just detta sätt. Därför kan gårdagens möte och dess beslut ses som en framgång jämfört med tidigare försök.

På EU-nivå talas det ofta ”United in Diversity” det vill säga ”Enade i mångfald”.  Och mångfalden är just väldigt mångfaldigt rörande identitet, erfarenheter och värderingar. Själv bor jag i Lettland, ett samhälle som har ett socialt arv om att människor har varit flyktingar men i praktiken ingen erfarenhet att ta emot flyktingar. Sverige eller Tyskland har däremot erfarenheter att ta emot flyktingar och bedriva invandringspolitik. Även en historia av att ha tagit emot flyktingar från länder som idag är med i EU som Lettland och Ungern.

Migrationsutmaningen är global och därför är det positivt om att europeiska politiker försöker med att komma överens på EU-nivå. Det behövs, inte minst då Medelhavet är EU:s södra gräns. Därför behöver EU leva upp till sina värderingar om mänskliga rättigheter samt förklara för medborgarna om vad migrationsutmaningen innebär. Men vägen dit är inte enkel eftersom EU-nivån fortfarande präglas av svårigheter som politisk ovilja och brist på gemensamma erfarenheter. Vissa länder som justitieministern Morgan Johansson har sagt saknar helt enkelt erfarenhet av att ta emot flyktingar.  



Det finns ett antal intressanta aspekter som är intressanta rörande den globala migrationsutmaningen:

a)    Många politiker och partier är oroade över att ”invandringskritiska”, populistiska och nationalistiska partier ska få starkare stöd ifall nationella regeringar kommer ut med budskapet inför medborgarna om att staten ska ta emot flyktingar. Polen är tydligt exempel där invandringen av många skulle tolkas som ett hot mot det ”nationella identiteten”.

b)    Migrationsutmaningen är global. Samtidigt är nationalstaten den typ av samhälle som EU-medlemsstater bygger på. Nationalstaten kräver inte endast en kontrollerad invandring utan även i många fall kräver assimilering och krav som individen måste uppfylla för att vara en del av nationen. 

c)    FN spelar en betydande roll och dess anställda har gjort uttalanden om att rika länder samt välfärdsstater måste ta emot fler flyktingar under de kommande åren.  Bättre sagt upp till 1 miljon flyktingar. Välfärden kan bli försämrad med hänsyn att det råder en tid av kriser. Människor riskerar samtidigt att dö, skadas och mycket annat ifall en kommun, en stat, en politisk union eller en internationell organisation inte hjälper till. Retoriken om ”hjälp på plats” är inte alltid fungerande i verkligheten.

d)   Europas befolkning åldras enligt flera undersökningar. Därför behövs det fler EU-medborgare i framtiden. Just för att utveckla den välfärden som många vill även se i framtiden. Därför skulle Unionen kunna ha ett system som liknar den amerikanska eller kanadensiska. I stilen med att den som tar sig till Unionen skulle kunna dels:


a)    Identifiera sig som europé

b)   Söka individuell  lycka, en sorts ”euroepisk dröm”

c)    Ta del av de värderingar som är tänkta att prägla Unionen som demokrati, mänskliga rättigheter och rättssamhälle.

I praktiken finns det flera företeelser. EU är en politisk union av nationalstater och de flesta EU-medborgare identifierar sig inte, eller åtminstone inte i första hand, som just européer. Inte ens alla européer i jakten efter ett bättre liv ses av andra européer med välkomnande ögon. Xenofobin och intoleransen i Storbritannien är ett tydligt exempel. Även de högerkonservativa politikerna samt David Cameron har gått ut med en retorik om vikten att äta ”fish and chips” för att vara britt samt om att EU-medborgare utan brittiskt nationellt medborgarskap ska hindras från att ta del av ”våra resurser” det vill säga välfärden.


Nationalstaten bygger bland annat på att medborgare ska identifiera sig med nationen för att ens kunna lita på varandra samt på samhällets institutioner. En utmaning för ett mångkulturellt samhälle kan vara just att avsaknad av delade värderingar, idéer och åsikter som kan leda till ett samhälle där färre litar på varandra samt på staten. Samtidigt är det just i takt med migrationen viktigt att ifrågasätta om ett samhälle kräver myter, bättre sagt nationalistiska myter, för att kunna vara ett fungerande samhälle. I slutändan måste nationalstaten anpassa sig efter globaliseringen och inte tvärtom. Det inkluderar faktumet att många vill komma till EU antigen som flyktingar eller av andra skäl.


Med en gemensam migrationspolitik skulle Unionen kunna vara ett av världens bästa exempel rörande humanitär invandring. Och det skulle gynna medlemsstater som redan har tagit emot många som Sverige och Tyskland. För att nå dit är det samtidigt viktigt att medborgare inte bara ställer krav på nationella politiker rörande mottagning, integration och inkludering. Om hela EU ska lyckas med att hantera migrationsutmaningen så måste migrationsdebatten oftare komma till Bryssel. Just i migrationsfrågan krävs det mer demokrati på EU-nivå. För att göra Unionen till en riktigt humanitär union gäller det först att börja identifiera sig själv som en europé och  en världsmedborgare som vill hjälpa till med att lösa övernationella problem och stå för moderna universala värderingar. "Enade i mångfald, för de som flyr och för en bättre värld". 




Referenser









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar