Jag
har ända sen barndomen intresserat mig för begreppet nationalism med tanke på
min egen historia och upplevelser. Intresset beror också på att nationalism i
relation till händelserna Jugoslavien och Bosnien har studerats och analyserats
i samband med diskussioner om EU:s utveckling. Som det är presenterat inom vetenskapen så finns
det olika typer av nationalism. Som etnisk, ”fotbolls” och metodologisk osv. Det
som dock utgör sambandet för olika typer av nationalism är synen att nationen
som enhet är den absolut viktigaste och att nationell (stats-landbaserad) (eller
national) identifikation är absolut viktigaste för människan. Dessutom handlar
det om en idé som har förändrats genom historien, inte minst i Europa där nationalism
som under 1800-talet var mer progressivt medan nationalism som politisk idé
anses idag vara mer regressivt.
Sociologen
Ulrich
Beck diskuterade främst
om den metodologiska/vetenskapliga nationalismen där nationen och nationalstaten
anses vara normen för tolkningar och undersökningar men också för synen på
statens funktion. Beck menade också att nationalism är en idé som föreskriver
att en nation måste finnas och att staten måste vara nationalstat. Historiken Yuval
Harari skriver i sin
senaste bok "21 lessons for 21st century" att nationalism är bland
annat synen på man har "speciella skyldigheter" för en viss nation
medan fascismen anser att man har "absoluta skyldigheter" och att ens
nation är överlägsen andra. Harari är läsvärd eftersom han också menar att EU
är världens största mångkulturella experiment baserad på universella och
liberala värderingar som sträcker sig bortom nationalstatstanken eftersom
britter, fransmän, tyskar och andra skulle med tiden kunna komma att se sig mer
som européer i första hand.
Sedan finns olika politiska tolkningar på om nationalism är bra eller dåligt. Den liberala tolkningen är att individen har sin moraliska och rättsliga suveränitet och är fri att förverkliga sig samtidigt som man respekterar andras frihet bland annat genom konstitutionalism i form av grundläggande mänskliga rättigheter till liv och ägande samt negativa friheter från offentliga tvång och hinder. Man kan säga att individen utifrån liberal syn bara har speciella skyldigheter till sig själv och väljer själv på frivillig basis hur man vill samspela med andra individer.
Nationalismen
lägger däremot betoningen på kollektivet, oftast genom nation i etnisk mening
på basis av språk, religion och historiska myter, och att friheten är lika med
staten eller det offentliga. När nationalister kommunicerar om frihet så
kommunicerar man alltså om ”nationens frihet” och inte individens. Och när det
kommer till synen på identifikation så stödjer inte nationalismen en ”fri
marknad för idéer”. Man kan säga att nationalister oftast vill ha ”identitetskontroll”
och genom offentliga maktmedel reglera eller påtvinga människors
identifikation. Bland annat därför är tendensen att individer med
nationalistiska åsikter och nationalistiska partier ser EU och global
utveckling som ett problem eftersom det anses konkurrera med nationstanken.
På personlig nivå anser jag följande. Jag kan både existera som människa och åtnjuta friheter och rättigheter som medborgare utan att behöva tillhöra en (1) nation. Tvärtom, jag kan tillhöra mängder av gemenskap eller communties beroende på intresse och sammanhang. Jag anser också att min identifikation baseras på centrala institutioner som grundlagen, europeisk medborgarskap och stadgan om de grundläggande rättigheterna och FN:s universell deklaration om de mänskliga rättigheterna. Vidare, jag bor i Stockholm som har sin egen ”historia och kultur” och som är en global stad med större mångfald. Dessutom, som liberal är man skeptisk till auktoriteter och negativ till olika former av kollektivism.
Redan
under 1800-talet menade Fredric Bastiat att begrepp som nation och
"nationellt intresse" används för att främja privata intressen, som
kolonialkrig, genom att presentera dessa intressen som kollektiva. Milton
Friedman hade liknande resonemang om hur intressen för jordbrukssubventioner
presenteras som något "nationellt" så att pengar går till privata
fickor. Det är inte heller märkligt att nationalister i dagens Europa
kommunicerar om att man ska skydda välfärd och ”kultur” från migrerande
individer. Det är också logiskt att liberalismen genom den moderna historien
har ofta gått ihop med interkulturella och kosmopolitiska samhällssyn.
Poängen är alltså att man redan under 1800-talet visste att nationalism som formell idé om att en nation måste finnas eller hur den ska vara kan och kommer att användas antigen för att medvetet lura människor genom att spela på känslor eller genom att omedvetet, eller banalt, vilja skaffa sig kontroll och efterstava en viss mål. Bland annat därför är jag negativ till hur Rebecca Uvell som formellt presenterar sig som liberal kan resonera att nationalism vore något bra och nödvändigt. För att inte ”skriva en uppsats” om Uvells text om nationalism presenterar jag ett antal exempel på problematiken i hennes resonemang.
- Sverige bygger på en stor mångfald av idéer, även när det kommer till
medborgarskap. Eftersom Sverige sedan 1995 är en del av EU som politisk entitet
och styrelseform så innebär det bland annat att nationalstaten inte finns enligt
äldre syn och tolkningar av statens funktion. Man kan argumentera att EU-stater
när det kommer till suveränitet egentligen är mer av transnationalastater eller
unionsstater. Det innebär bland annat att mellanstatlig beslutsfattning inte
alltid handlar om att hålla fast vid statens suveränitet eller vid ”nationella
intressen”. Istället handlar det om att
hitta överenskommelser genom att suveränitet delas eller flyttas till EU-nivån.
Dessutom, nationalism är inte ett måste för att ”värna om suveränitet”.
Federalism, eller också EU:s subsidiaritetsprincip, är ett bättre alternativ eftersom man kan
diskutera om suveränitet beroende på beslutsnivån, från lokal till EU-nivå samt
även global nivå. Sverige har också
genom historien funnits som samhälle och land i olika former även innan nationalismens eller
nationalstatens tillkomst som under slutet av 1700-talet och början av
1800-talet. Alltså, nationalism är inte ett måste för att staten eller
samhället ska finnas. ”Vi” finns utan nationalismen också.
-
Att vara nationalist innebär bland annat att ens intressen anses som
viktigaste för en viss nation. Men det är inte i sig lika med ”nationens
intresse” eller ”nationellt intresse”. Uvell har delvis rätt här men fallerar
vid begreppet ”ursprung”. Saken är att nationalismen som idé i grund och botten
bygger på bejakande av myter. I praktiken innebär det att man inte förespråkar
stolthet över historien som den var utan ser på historien som man önskar ,
eller selektivt väljer att den har varit genom tiderna. Tankar om Gustav Vasa
eller Karl XII är exempel på hur man kan projicera stolthet genom hänvisning
till individer som inom ramen för sina
historiska kontexter dels utsatte människor för olika lidanden och illdåd men
som också styrde över samhällen utan nationen som främsta enhet och där människor
organiserade sig på basis av lokala och regionala identiteter. Till exempel var
Riga den största staden under Karl XII tid vid makten så enligt den
nationalistiska logiken borde man uttrycka mer stolthet över Lettland. Svenska
flaggan, liksom många andra flaggor, är också ett äldre än både nationen och
nationalstaten. Som bland andra Ernst Gellner menade har fallet genom historien
varit att stater skapat nationer snarare än att man först skapade nationer och
därefter stater. Nationsbygge som under 1800-talet var som ett stort och långt
identitetspolitiskt projekt ovanifrån. Uvell skriver också att en nationalist
inte exkluderar någon med utländsk bakgrund. Förvisso kan det vara så i
praktiken när det kommer till privata åsikter men när det kommer till
partipolitik och policyn för det offentliga så bygger nationalism inte bara på
exkludering av människor utan även exkludering av andra styrelseformer, som EU.
-
Sant
att folkhemsprojekten var ”nationellt projekt” men inte bara det. Folkhemmet
var inte ett sociokulturellt projekt med målet att skapa ”homogent svenskhet” ,
även om det fanns sådana idéer hos exempelvis Tage Erlander. Folkhemmet var,
som exempelvis Lena
Andersson menar, främst ett socioekonomiskt projekt med syfte att skapa ”socioekonomisk
homogenitet” med lägre klasskillnader (värt också att nämna att folkhemmet även
byggde på att det skulle finnas arbetarklass, medelklass, överklass). Dessutom,
att vänsterorienterade aktörer som socialdemokraterna var mer
internationalistiska än nationalistiska handlade också om att Sveriges
utveckling var beroende av internationell handel, samarbeten och institutioner.
-
Man kan kritisera Sveriges policyn rörande ekonomiskt stöd till
föreningar på etnisk basis som för tro. Men saken är också att sådana
föreningar är inte enbart ”importerade” eller ”utländska” utan även inhemska
och svenska som när det kommer till folkmusik. I så fall bör man argumentera
för att offentlig sponsring med skattepengar ska avskaffas helt och hållet.
-
Det är bra att Uvell argumenterar emot albansk nationalism men här
kommer också det farliga. Åsikter i stilen att albansk nationalism, eller
serbisk, vore sämre än den svenska eftersom den svenska inte handlar om
territorier. För territorier eller inte bör spela mindre roll. Vad som bör
spela större roll i synen på nationalism är att nationalism principiellt
handlar om identitetsrecept, identitetsmonopol och identitetskontroll om hur en
kollektiv måste och bör vara. Nationalismen går ut på a) att nationen är den
absolut viktigaste som finns b) att världen ska vara indelad i nationer som
högsta identitetspunkt.
-
Är man liberal som anser att individens suveränitet är det viktigaste
att värna om eller ser sig som europeisk samt som kosmopolitisk medborgare så
är nationalismen negativt. Men det som Uvell tar upp här är ett tydligt exempel
på den metodologiska nationalismen. Alla
stater i världen är inte nationalstater i praktiken eftersom andra former av
gemenskap som klanen som i Yemen eller Irak betyder mer för människor än
nationen i politisk mening. Inte heller är nationer eller nationalstater något
naturligt utan ett resultat av idéer och sociala konstruktioner. Inte heller
måste stater i framtiden vara nationalstater utan kan utvecklas vidare som
transnationella och kosmopolitiska stater, bland annat som stadsstater. Och låt
oss komma ihåg att mycket av dagens politik inte tar avstamp i nationalstaten
utan tar avstamp i EU-dimensionen och den globala beslutsnivån som rörande
klimat.
Avslutningsvis
vill jag argumentera för följande. Varje nation är för stor för vissa saker och
för små för andra. Människor behöver gemensamma institutioner för att lösa
problem och utmaningar, men gemensamma institutioner är inte per automatik lika
med nationen eller staten. Till exempel, organiserad brottslighet skulle kunna
hanteras genom att Interpol blir global operativ polisstyrka med egen personal som
ansvarar för mänsklig säkerhet än att stater ska ”samarbeta” mer rörande brottslighet.
Fakta är att människans natur är lokal
samtidigt som det finns globala problem och utmaningar. Därför behövs inte
nationalismen som menar att nationen är det viktigaste och den mest absoluta formen
för identifikation och organisation. Det som behövs istället är mer glokalism,
tillika kosmopolitism, som institutionell och identifikationsmässig process som
skapar bättre relationer mellan det lokala och det globala.