Det är positivt att
människor som dig kommer till vårt land och arbetar här. Vi behöver få in
större skatteintäkter och det är bra för vår ekonomi.
Så säger en
medelålderskille till mig medan vi småpratar i spårvagnen på vägen till min
arbetsplats som befinner i en företagsby bakom Nationalbiblioteket i Riga. Och
jag kan endast hålla med om det med tanke på hur situationen ser ut för många
unga EU-medborgare som är utan arbete. Sedan krisen har dragit igång har det
talats om Europas förlorade generation, om de som varken arbetar, studerar
eller praktiserar. Och även i krisens mörka spår finns det nämligen ljuspunkter
och hoppet ligger på att framför allt få de yngre unionsmedborgarna i arbete.
Det beror på att de yngre har det lättare att flytta från en till en annan
medlemsstat för arbete eller studier och det är något som Kommissionen är
medveten om.
För EU:s ekonomi är det ytterst viktigt nu att det finns
fler människor i arbete och fler skattebetalare. Inte minst då den europeiska
inre marknaden behöver utvecklas framåt. Den nuvarande Unionsbudgeten bygger på
politiska, ekonomiska och sociala konsekvenser som har drabbat EU i samband med
finanskrisen, åtstramningspolitik och ökad arbetslöshet. Junckerkommissionens
slagord Jobb och Tillväxt hänger
samman med denna utveckling. Målet att få fart på ekonomin genom investeringar som
behövs för bland annat arbetstagarnas kompetensutveckling, teknologisk innovation,
infrastrukturprojekt samt ett djupare integrerat och omfattande inre marknad.
Den nuvarande Unionsbudgeten präglas av resultatinriktade
ambitioner som bygger på samverkan, koordinering och prestation hos myndigheter
på europeisk, nationell, regional och lokal nivå. Ett annat mål är att
tillväxten ska göras mer hållbar genom långsiktigt ekonomiskt tänkande där
olika investeringsprojekt kan pågå under flera år.
Kort sagt så präglas stora
delar av budgettänkandet av just Jobb och
Tillväxt genom att investeringarnas resultat ska resultera i att EU:s
ekonomi blir konkurrenskraftigare, större och mer kunskapsbaserat. Bland annat är kraven för hur pengarna ska
spenderas inom ramen för den regionala politiken samt jordbrukspolitiken högre
samt striktare jämför med den tidigare budgeten. Ett annat exempel för den
framtida utvecklingen är att utveckling inom olika politiska områden ska kunna
integreras inom ramen för olika projekt. Exempelvis kan ett projekt bygga på att
aktiviteter som berör jordbrukspolitik och energipolitik slåss ihop med
aktiviteter med grön ekonomisk utveckling. Samverkan är viktig så att EU
sponsrade och organiserade projekt ska dra åt samma håll.
Vidare rörande den inre marknaden är tanken att just regionernas
ekonomiska utveckling ska bygga på att arbetsmarknader ska stimuleras med investeringar
i kompetensutveckling medan konkurrenskraft hos små och medelstora företag ska
förbättras bland annat genom enklare regelverk. Tanken är även att exempelvis
infrastrukturprojekt ska genomföras ihop med planer för den inre marknadens fördjupning
så att fler av Unionen regioner får en ökad tillgång till marknaden. Detta är
tänkt att åstadkommas genom bättre kommunikationer i from av motorvägar,
järnvägar och IT-infrastruktur. Också Unionens solidaritetspolitik ska präglas
av mer resultatinriktade projekt där skillnader rörande levnadsstandarder mellan olika
regioner ska minska på sikt och samtidigt bidra till ekonomins tillväxt. Med
sin resultatinriktade profil ses som eventuell modell för framtiden.
Det finns mycket kritik för tillfället om att budgetens satsningar
är otillräckliga för att få mer dynamik i Unionens ekonomi. Därför är det
viktigt att komma ihåg att Unionens budget fortfarande bygger på en lång förhandlingsprocess
som delar upp medlemsstaterna i netto givare och nettomottagare. Med andra ord är
budgetens storlek beroende av medlemsstaternas intressen som hänger samman med
medlemsstaternas rådande ekonomiska samt politiska situation. Dessutom görs även satsningar på nationell
nivå av medlemsstaterna eftersom överenskommelsen för den nuvarande budgeten
bygger på striktare och tydligare fördelningar rörande var EU respektive
medlemsstaterna ska bestämma.
Men det finns även andra tankar om hur EU:s budget kan
formas och fungera. Försök och ambitioner att reformera Unionen budget har
förekommit tidigare. Bland annat publicerades för fyra år sedan ett dokument
under namnet EUROPE FOR GROWTH - FOR A RADICAL CHANGE IN
FINANCING THE EU skrivet delvis av liberalernas ledare i Europarlamentet
Guy Verhofstadt , socialisten
Jutta Haug samt kristdemokraten Alain Lamassoure. Grundtanken är än idag att Unionens budget bör bygga på att Kommissionen ska större tillgång till egna
finanser genom skatterättigheter. Exempelvis skulle Kommissionen har rätten till
egna skatteintäkter genom bolagsskatt, energiskatt och koldioxidskatt på
unionsnivån. På det sättet skulle
relationen mellan europeiskt och nationellt beslutsfattning kunna fördelas ännu
tydligare och medlemsstaterna skulle inte längre behöva delas upp i givare och
mottagare. Med egna pengar skulle EU kunna agera ungefär som i den federala
regeringen i USA, Kanada eller Indien där rätt beslut kan kan tas på rätt nivå
rörande finanser och investeringar. I slutändan är det dock upp till medlemsstaterna att bestämma över hur den framtida budgetprocessen ska se ut.
Det visar även vikten av vem man som EU-medborgare röstar på både nationell
och europeisk nivå eftersom politikers åsikter om Unionsbudgeten går isär enligt
ideologiska linjer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar