Kriserna som har präglat Europa under de senaste åren visar på tydliga
mönster som brukar uppstå i samband med ekonomiska svårigheter och oro för
framtiden. Den negativa utvecklingen inom Unionen präglas av
missnöje som resulterat i stora demonstrationer och krav för en bättre framtid
men också i sökandet efter syndabockar och jakten efter ett bättre förflutet. I
samband med stora kriser är det inte heller ovanligt att identitetspoltiken
kommer upp till ytan som en av de viktigaste frågorna för många människor. Inte
minst i form av en retorik om att bevara traditioner. Krisen gör att den
framtida utvecklingen ofta bemöts med skepsis och motstånd. Ljuset i mörkret är
att kriser även föder fram nya idéer och innovationer som kan bli morgondagens
värderingar och påverka kommande generationer av medborgare.
Därför är det inte ovanligt att dagens kriser i Europa har jämförts med
30-talets kriser som ledde till motstånd mot demokratin och marknadsekonomin
samt till stöd för diktaturer och autoritära stater. I krisens spår har många
hävdat att EU skulle vara en odemokratisk organisation och roten till många
problem. Faktumet är dock att Unionen inte bara är världens största ekonomi
utan även en stark demokratiskt aktör bestående av medlemsstater med olika
demokratiska traditioner som ständigt förändras, uppkommer och
försvinner.
Just begreppet tradition missbrukas ofta och kopplas ihop med saker och
ting ska vara huggna i sten eller som aldrig får förändras. Traditioner
omtolkas dock i takt med att människor och samhället förändras. Bakom varje
tradition finns individer som genom sin kreativitet och drivkraft har skapat
något som andra kan föra vidare. Det sociala arvet från traditioner kan därmed
samspela med ny utveckling som i sin tur påverkar samhällets utveckling.
Sveriges utveckling under 1900-talet har bland annat påverkats av olika
politiska partier, folkrörelser och intresseorganisationer men även av enskilda
uppfinnare, företagsledare och debattörer. Sådana organisationer och individers
åsikter har genom tiderna format traditioner som kunnat överföras från äldre
till yngre generationer. På det sättet samspelar gammalt tänkande med nytt
tänkande där äldre uppfattningar möter nya idéer eller kompetens vilket
resulterar i en form av utveckling. Traditioner är därför viktiga för
samhällets utveckling under förutsättningen att individer och grupper själva
får välja och utforma traditioner. Ett samhälle där traditioner ska kunna
formas fritt måste därmed vara demokratiskt.
Det som dock motverkar ett traditionellt samhälle är bland annat avsaknad
av demokrati och förekomsten av reaktionära tankegångar. I fallet med dagens
Europa så går anti-demokratiska, populistiska och extrema partier framåt. Dessa
partier, inte minst de nationalistiska, har en tendens att anse sig ha monopol
över ”nationens” identitet, kultur eller historia. Begreppet tradition används
för att sprida myter om att det finns värderingar, traditioner eller
uppfattningar som är ”våra” eller ”folkets sanna”. Ju mer sådana partier växer
sig starka och myter samt okunskap får starkare stöd desto mer hotas och
utmanas samhällsviktiga traditioner som sekulär stat, religionsfrihet samt även
själva demokratin. Risken är att det sociala arvet som kan binda många
människor samman inom ett samhälle därmed utmanas av föråldrade och reaktionära
idéer som tar anspråk på sanningen och inte kan lösa utmaningar i en global
värld. Demokratins styrka ligger i att idéer, argument men även
traditioner kan ställas mot varandra för att hålla igång dynamiken i
samhällsutvecklingen riskerar därmed att minska.
Nyligen framgick det bland annat i SVT:s miniserie Fosterlandet om
att nationalistiska partier hittar sin inspiration i Ryssland. Under de senaste
åren har Ryssland presenterat sig som ett land byggd på ”traditionella
värderingar” som motpol mot ett mångkulturellt EU präglat av moraliskt förfall
och homosexualitet. Faktum är dock att de värderingar som påstås prägla det ryska
samhället formades efter Sovjetunionens upplösning i början på 1990-talet. Det
innebär att det ryska samhället är bland de minst traditionella i Europa samt
betydligt yngre i jämförelse med t.ex. Sverige, Tyskland eller Frankrike. Det
sociala arvet från kommunismen, inte minst i en form av en repressiv stat,
omfattande korruption och avsaknad av mänskliga rättigheter, är fortfarande
stark. Dessutom innebar det kommunistiska systemets att samhällsbärande organisatörer som kyrkan, folkrörelser eller intresseorganisationer men även
otaliga individer systematiskt infiltrerades, förtrycktes eller tvingades att
upphöra. Att begreppet traditioner ofta hörs i diskussionerna hos många
politiker i Ryssland är snarare ett tecken på att det är ont om traditioner som
gör att medborgarna kan identifiera sig med staten och nationen. Det är ett
exempel på hur myter används för att skapa en gemenskap som inte ger ett
demokratiskt samhälle eller bättre livskvalitet.
Traditioner är människors sociala konstruktioner i vilka individer formas
och verkar inom. Beroende på vilka traditioner som lever vidare samt hur
människor förhåller sig till samt väljer sina traditioner avgör hur ett
samhälle kan utvecklas och handskas med utmaningar. Bakom traditioner finns
individer som har format dem efter ett visst syfte, inte minst när det gäller
politik. Samtidigt är traditioner överindividuella och påverkar ett helt
samhälles utveckling i olika grader eftersom olika idéer påverkar konstant
individens världsbild, kunskap och förståelse i nutid. För ett demokratiskt
samhälle ligger styrkan i att massor med traditioner hos massor av aktörer är i
en kontinuerlig konkurrens om vilka idéer visar sig fungera bra eller
dåligt. Men dess påverkan kan vara på gott och ont beroende på
vilka slutsatser som dras och hur det sociala arvet från det förflutna påverkas
inställningen till framtiden.
I ett demokratiskt land gäller det därför att värna om det traditionella
samhället. Det är just olika traditioner hos olika samhällsaktörer och
öppenheten för olika idéer som har utvecklat europeiska stater som Sverige. I
Ryssland används däremot nationalismen för att skapa gemenskap som ska vara en
motpol mot demokratin samtidigt som förtroende för statens institutioner är
mycket lägre än i stater som haft demokrati under lång tid och inte haft 50-70
år av totalitärt styre. Med andra ord ett traditionellt samhälle är ett
samhälle som är rikt, inte fattigt, på traditioner och tar till vara på dessa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar