Välfärdsstaten är kopplat till den
europeiska socialpolitiska kontexten, främst rörande Norden men även med
Tyskland, Italien och Storbritannien. Carl Bildt tweetade en gång om att EU
står för 50 % av världens välfärd. Välfärden är dock en nationell fråga och någon
omfattande socialpolitisk europeisk integration har inte rum. Det kan kännas
överraskande med tanke på att visionen från Romfördraget sedan 1957 har varit
att den ekonomiska integrationen skulle gå hand i hand med den sociala.
I takt med de senaste sociala, politiska
och ekonomiska kriserna i Europa har negativ socioekonomiskt utveckling kommit upp på ytan. Åtstramningspolitik, demonstrationer, högre antal arbetslösa, social oro, försämringar av
levnadsstandarden, etc. Det talas om en hel förlorad generation i Europa
rörande ungdomar och att krisen är den värsta sedan 1930-talet. Stödet har ökat
för partier som beskrivs som populistiska, nationalistiska, rasistiska, islamofobiska,
anti-semitiska.
Intoleransen riktar sig även mot
EU-medborgare från olika medlemsstater. I Storbritannien har sedan länge den infekterade
och hårda migrationsdebatten resulterat i diskussioner om hur Unionens
medborgare som inte har brittiskt medborgarskap ska hindras från att ta del av
”våra resurser”. Främst i Nordeuropa upplever en hel del medborgare att deras
välfärd och identitet är hotad vilket bygger på rädsla som i sig är ett hinder
mot fortsatt europeisk integration.
Den brittiska regeringen har gjort tre
utredningar som visar att Storbritannien har tjänat på att Unionens medborgare
arbetar och betalar skatt samt att den ”sociala turismen” har endast förekommit
i enstaka fall i jämförelse med antalet migranter. Ändå är motståndet mot den
fria rörligheten stor bland delar av den brittiska allmänheten.
Välfärdsstaten ska trots allt producera solidaritet
och sammanhållning – inte intolerans och fientlighet. För ”våra resurser” är
trots allt är beroende av den europeiska inre marknaden och en global ekonomi. I
slutändan är alla medborgare inom Unionen ekonomiskt beroende av varandra. När
ungdomar i Spanien, Storbritannien och Grekland inte har arbete,
försörjningsstöd eller inte kan betala skatt så påverkar det även den
euroepiska ekonomin.
Den ekonomiska integrationen inom Unionen
bör även kunna kompletteras med en social integration. Och det finns flera alternativ rörande åsikter
om hur välfärd kan skapas och resurser kan fördelas på europeisk nivå. Just nu behövs
det investeringar rörande det humana kapitalet. Unionen har inte råd med
framför allt unga, men även äldre, arbetslösa som inte får tillräckligt med
träning, praktik eller utbildning som gör en attraktiv och intressant å arbetsmarknaden.
I medlemsstater som Spanien och Portugal är det fler procentuellt fler
människor som är lågutbildade jämfört med Tyskland. Ett annat exempel är
Tjeckien som brukar lyftas upp som den medlemsstaten med bäst utbildade
hemmafruar. Dessutom finns det en annan
viktigt aspekt med att ha en sådan politik. Det skulle kunna minska gapet och
stärka relationer mellan EU och medborgarna samt öka medborgarnas intresse för europeisk
politik.
Vidare skulle en europeisk socialpolitik
inte innebära att medlemsstaterna förlorar rätten att föra egen socialpolitik.
Istället skulle det innebära att EU kan bedriva socialpolitik ifall
medlemsstaterna behöver extra stöd eller där medlemsstaterna inte kan lösa
problem på nationell nivå. Till exempel i fallet med Storbritannien så hade EU
med egen socialpolitik och välfärdsresurser kunnat ge stöd till Storbritannien
eftersom delar av den nationella opinionen hyser negativa attityder mot att
fler unionsmedborgare flyttar dit.
Inom Unionen så behöver det inte heller råda
en motsättning mellan höga sociala utgifter samt satsningar och den
ekonomiska dynamiken samt konkurrenskraften globalt sett. Historiskt sett har flera medlemsstater,
inklusive Sverige lyckats med detta. Idag står dock Unionen inför nya
utmaningar vilket i sin tur kräver att bekämpa fattigdom, och inte de fattiga,
samt stödja utsatta människor även på europeisk nivå.
Med en egen socialpolitik och egna resurser
skulle EU kunna göra följande:
1.)
Öka
arbetsmobiliteten genom tidsbestämda lönesubventioner eller lönebidrag till
arbetstagaren. Migrationen inom Unionen är viktig för att få fram fler
skattebetalare när man har en inre marknad. I USA brukar procenthalten av den
rörliga arbetskraften ligga runt 10 % medan inom Unionen brukar siffran ligga
på runt på 3-4%.
Den
stora utmaningen är att öka mobiliteten från medlemsstater med högre levnadsstandard
till de med lägre levnadsstandard. Lettland , till exempel, behöver högutbildad
arbetskraft för att göra den nationella ekonomin bättre. Lönebidrag skulle
kunna åstadkommas genom att arbetstagaren som flyttar från en medlemsstat till
en annan för ett fast arbete av kommissionen får, under perioden från sex till nio månader, 50 % av
medelinkomsten där arbetet tas. Det innebär att lönesubventionerna kommer att
vara flexibla beroende på medellönen inom medlemsstaten.
2.) Det behövs satsningar rörande human kapital. Socialpolitiska olikheter och avsaknad av mer betydelsefull social konvergens mellan medlemsstaternas utveckling slår tillbaka mot både ekonomin och levnadsstandarden inom Unionen. Därför borde EU kunna investera mer i individer som vill skaffa högre kompetens vilket ökar ens chanser att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden. Den så kallade ungdomsgarantin är en bra början. Hårt krisdrabbade medlemsstater som Grekland och Spanien har ett stort antal arbetsföra individer som behöver kompetensutveckling.
2.) Det behövs satsningar rörande human kapital. Socialpolitiska olikheter och avsaknad av mer betydelsefull social konvergens mellan medlemsstaternas utveckling slår tillbaka mot både ekonomin och levnadsstandarden inom Unionen. Därför borde EU kunna investera mer i individer som vill skaffa högre kompetens vilket ökar ens chanser att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden. Den så kallade ungdomsgarantin är en bra början. Hårt krisdrabbade medlemsstater som Grekland och Spanien har ett stort antal arbetsföra individer som behöver kompetensutveckling.
3.)
Tiggeriet
är ett problem som väcker många känslor. Dessvärre är det ett problem som inte kan
lösas effektivt på nationellt nivå. Att förbjuda tiggeri och sända tillbaka
EU-medborgare låter som en enkel lösning men det kommer inte att lösa
fattigdomen eller diskrimineringen på basis av etnicitet. Människor som är
desperata efter ett bättre och humanare liv bryr sig i första hand inte om ett
tiggeriförbud utan om hur pengar kan skaffas fram för mat, tak över huvudet och
familjemedlemmar.
EU
har under de senaste åren avsatt pengar och finansiering för projekt som skulle
underlätta för romer i Rumänien och andra medlemsstater att få en bättre
levnadsstandard samt för att intoleransen mot romer skulle minska. Ett av de
största hindren i processen är att många politiker i bland annat Rumänien på
lokal och nationell nivå inte vågar genomföra de åtgärder som skulle krävas.
Orsaken är ofta att politikerna antigen själva har fördomar och intoleranta
åsikter mot den romska minoriteten eller anser att ens chanser för att bli vald
eller omvald är låga om man öppet står för förslag som skulle gynna individer
som är romer.
På
grund av den strukturella oviljan i Rumänien att använda sig av EU-fonder så
borde EU på egen hand kunna direkt finansiera projekt framtagna för den romska minoriteten.
Dessutom skulle man även kunna från europeisk nivå stödja nationella åtgärder
som behövs för EU-medborgare. Här skulle en ”europeisk” försörjningsstöd vara
till hands, vid fall av att en medlemsstat inte kan eller vill förse egna
medborgare med finansiella medel som i form av olika bidrag.
4.)
Slutligen
så handlar det inte om att ta bort medlemsstaternas rätt till socialpolitik
utan att skapa mer socialpolitisk integration där man från europeisk nivå kan
stödja nationella, regionala eller lokala socialpolitiska insatser ifall
resurser saknas på dem nivåerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar