Mänskligt rörlighet och säkerhet

måndag 26 juni 2017

Kritiken av liberalism bör bemötas med nytänk och alternativ till nationalism


Innan jag nåddes av nyheten om Jomshofs (SD) uttalande om Ahmed (M) satt jag och skrev artikeln om "kritiken av liberalism". Liberalism har historiskt sett framför allt kritiserats utifrån socioekonomiska aspekter som till exempel rörande synen på skatter och marknader. Den kritiken av liberalismen som har ägt rum sedan Brexitomröstningen och valet av Trump återspeglar dock en annan form av kritik, med fokus på sociokulturella och identitetspolitiska aspekter från både vänster men främst från höger. Kritiken är alltså i första hand baserad på aspekter som identitet, kultur och värderingar. Det förklarar delvis utvecklingen inom Alliansen om varför Centerpartiet och Liberalerna har blivit mer distanserade ifrån Moderaterna och Kristdemokraterna när ekonomiska frågor inte står i fokus eller åtnjuter större uppmärksamhet. Kritiken består av allt från cyniska och konspiratoriska argument om att liberaler vill förgöra nationer och forma imperier till mer saklig kritik att man inte kommunicerat tillräckligt väl om migrationspolitik, integration eller välfärd.




För att återgå till Jomshof. Personligen anser jag att hans uttalande inte bara är vidrigt. Den överraskar inte eftersom han agerar efter det som SD som parti alltid har stått för i lägre eller högre grad i debatten. Att Ahmed hade negativ kommentarer gentemot Åkesson stämmer. Det är dock skillnad mellan att uttala sig emot någon på basis av lokal omgivning och politisk tillhörighet och på basis av ett större territorium samt utifrån identitetspolitiska aspekter. Det bekräftar att "nolltoleransen mot rasism" i SD bara har existerat formellt och använts mot dom partimedlemmar som paritets väldigt centraliserade interna organisation och ledning ogillat eller sett som arbetsbörda. Jomshof tillhör dom som man ändå vill ha kvar eftersom han lockar röster och återspeglar SD:s människosyn där befolkningen delas in i olika grupper, ungefär som tidigare indelning i raser av SD under 90-talet, beroende på vad partiet anser är svenskhet, lojalitet, identitet, social status osv.



Annat exempel på debatten är senaste artikeln av Maurcio Rojas i SvD. Han har tidigare skrivit att SD inte är rasistiskt parti, inte heller invandringsfientlig, eftersom partiet fokuserar på att värna om välfärdsstaten, nationell identitet, folket osv. Jag tyckte att det var beklagligt eftersom Rojas missar poängen att dagens rasism inte har "ras" som huvudbegrepp utan "kultur". Därför används, även om det låter oxymoronskt, begreppet kulturrasism eller kulturell rasism. Bland annat efter att forskningen, FN, Europarådet med flera har ändrat definitioner eftersom rasismens utformning har ändrat sig med tiden.



Nu skriver Rojas i sin senaste artikel på SvD om liberaler och synen på nationen. Rojas skriver att nationen som organisationsform är utsatt för påfrestningar som globalisering och migration. Intressant med tanke på att han själv var en stor vurmare för och anhängare av globalisering under 90-talet men kanske som många andra inte tänkte på att globalisering handlar om mer än ekonomi och att global ekonomisk utveckling för med sig problem och utmaningar i andra policyområden. Notera också att Sverige innan 2010 var ett av de få samhällen i Europa som inte hade ett nationalistiskt parti i parlamentet, att många ansåg därför att den politiska nationalismens tid var förbi.




Han hänvisar kritiken av liberalismen och liberala aktörer till den brittiske statsvetaren David Goodhart. Det känns också märkligt med att en förre detta Folkpartist som presenterar sig som liberalkonservativ gör sådan hänvisning med tanke på att Goodhart är en förre detta vänsterliberal med som länge varit liberal nationalist = försvar av högskattevälfärdsstaten, sociokulturkonservativ syn på människan, kollektivet går före individen. Vidare i artikeln menar Rojas att synen på det nationella i Sverige har "reducerats" till något som inte längre handlar om historia, kultur eller språk. Att man har gjort sig själv till identitetslös för att "inte exkludera invandrare". Här tycker jag att Rojas åter igen har fel även om jag kan hålla med kritiken om till exempel delar av vänsterns postmodernism och identitetspolitik baserad på grupper.



Rojas menar att Sverige har reducerats till en "tabula rasa" , ett sorts blankt bord, utan identitet, utan arv. Men begreppet nationell identitet är just ofta en sorts "tabula rasa", en tom påse, eller tom smörgåsbord, som i debatten kan fyllas på med allt möjligt som politiska aktörer oftast utifrån ideologisk selektion, myter och godtycklighet anser är sant och viktigt. Kollektiva identifikationer förändras med tiden. Att Sverige finns som ett välmående och välfungerande samhälle trots sina problem, bygger faktiskt även på att människor på mängder av olika sätt kollektivet identifierar sig med Sverige. Det finns ingen sann eller äkta nationell identitet, varken svensk, brittisk eller fransk men det finns samtidigt olika institutioner och beteenden som är mer gemensamma och som människor bygger sin mellanmänskliga tillit på. Sveriges utveckling vilar just på pluralism rörande idéer, värderingar och sociala arv, vilket gör Sverige till bland de mest "traditionella" när det kommer till graden av olika politiska, sociala eller kulturella traditioner som påverkar samhällsutvecklingen.


Det finns olika anledningar till varför nationalismen gör "återkomst" eller varför människor i USA och Europa "återuppväcker" nationalismen. Allt från ekonomiska till sociala, migrationspolitiska som ekologiska. Bland rådande anledningar är att idag finns fler människor som har andra kollektiva identifikationer än nationella eller har modernare och öppnare syn på nationella identifikationer. Bara i EU finns enligt forskningen runt 10-15 % av befolkningen som primärt identifierar sig med Europa mer eller mindre "starkt". Det är ingen liten siffra, eftersom de motsvarar runt 50 miljoner om EU har funnits sen 1993, efter övergången från EC. Det skulle därför vara märkligt om liberaler skulle se det som negativt att människor faktiskt väljer fritt att utforma sina privata och kollektiva identifikationer så länge det inte går ut på  aspekter som att skada andra, rasism eller hat.


Till sist lyfter Rojas upp begreppen som Goodhart använder sig av - globalister, nationalister och "måttlig" eller "upplyst" nationalism. Som Rojas menar inte kan avfärdas med "liberal axelryckning. Det kan det faktiskt. Skalan globalister - nationalister handlar egentligen mer om vilka policyområden talar om. De flesta människor är varken det ena eller det andra. Begrepp som "måttlig nationalism" är inga nya innebörd. Det är just kombinationen av socialdemokrati och konservatism som den "liberalanationalismen" består av = bevara högskattevälfärdsstaten, mer restriktiv invandring, kollektivet går före individen, medborgarskap endast möjlig med nationalstaten.


Egentligen är fallet som sådan att så länge man anser att nationalstaten finns och bör finnas så, eller bara staten, så kommer det att finnas en debatt om vilka som bör eller inte bör vara del av samhället. Jag håller inte med som Rojas menar att SD har monopol på svenskhet och nationell identitet, att andra partier därför borde konkurrera om det. SD har inte monopol men har identitetsmonopol som en del av sin ideologi och program, andra partier har alltid haft sina argument och åsikter om det. Nationalism kan metaforiskt sett presenteras som alkohol - den löser dina problem men ger dig nya dagen efter. Därför bör man undvika fällan som en aktör som SD kan ställa till med sitt "vi är större katoliker än påven" beteende. Det viktiga i tex debatten om "svenska värderingar" är att a) skilja mellan politiska och kulturella värderingar b) inte forma myter, godtycklighet c) framföra att staten inte kan stifta eller kommendera om värderingar.



Och för att komma tillbaka till kritiken av liberalism. De senaste årens samhällsutveckling i Väst visar på stora förändringar. Paradoxalt nog har liberalt stöd för aspekter som globalisering och regionalisering bidragit till det på gott och ont, liksom minskad makt och inflytande för stater. Paradoxalt nog har nationalismen och betydelsen av nationella identifikationer ökat trots att problem och utmaningar ofta är just globala, regionala eller gränsöverskridande. Det beror till en stor del på att det mest av den politiska beslutsfattningen kretsar kring staten liksom att nationen ses som den mest självklara och enda organisationsformen. Inför 2020-talet bör liberala aktörer satsa på mer optimism, nytänkande och framtidstro även när det kommer till aspekter som institutioner och identifikationer. Liberal inspiration och ledarskap kommer att behövas bland annat eftersom det gäller att avveckla eller reformera äldre institutioner och forma nya, vilket i sin tur kräver att fler människor upplever kollektiva identifikationer och samhörighet både inom och utanför statens gränser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar