Historikern
Pierre Nora ansåg att fransmännens förhållning till det förflutna
och kulturen övergick från att vara en tidsdimension till
”institutionaliserad memorialism” i samband med 70-talets
oljekris. Enligt Nora, efter nästan 30 år av processer som
industrialisering, urbanisering och ekonomisk tillväxt under den
”europeiska guldåldern” 1954-1973, gick Frankrike från att vara
ett samhälle där nästan 50% av arbetsföra arbetade inom
jordbrukssektorn till att andelen sjönk ned till 10%.
Samhällsutvecklingen innebar att det ”rurala Frankrike” med sina
”traditioner och utseenden” inte längre utgjorde en central del
av den nationella identiteten.
Nora
tillhörde de intellektuella som höll med om uttrycket om att den
”franska revolutionen” tog slut just under 70-talet. Grovt sagt var inte fransmän längre 200 år gamla ,alltså från revolutionens år 1789, utan "tusen år" gamla. Samhällsförändringar i samband med oljekrisen resulterade i
utveckling som istället för progressivitet och framtidsinriktning
kom att handla om att bevara. Han exemplifierade utvecklingen med att
kommunistpartiet med sin materialistiska agenda förlorade sin status
som den tredje politiska kraften till den nationalistiska Nationella
Fronten. Under 80-talet började Frankrike anta lagar som handlade om att bevara den nationella kulturen.
Situationen
idag är likadan i Europa inklusive Sverige. I en tid av kriser går
det framåt för nationalistiska partier men även andra partier
driver på kulturkonservatism. Tydligt exempel är från 2009 när
Skolverket föreslog en ny kursplan för grundskolan som innebar
undervisning i humanism och att kristendomen inte längre skulle ha
en "särställning" bland religionerna. Förslaget skapade
debatt och motreaktioner vilket ledde till att
utbildningsdepartementet skrev om förslaget. Kristendomens betydelse
skulle hållas kvar för att ”ge kunskap om och förståelse för
hur kristna traditioner har påverkat det svenska samhället och dess
värderingar”.
Annat
exempel var Alliansens lagförslag om skolavslutningar i kyrkan som
motiverades om att bevara en tradition trots att många medborgare i
Sverige sedan lång tid tillbaka inte har haft skolavslutningar i
kyrkan. Att lagförslaget inte gick igenom berodde på att SD var
missnöjda med formuleringen ”bevara vårt svenska kulturarv ”
inte skulle tillämpas.
Visst
har exempelvis kristendomen historiskt sett haft stor betydelse när
det gäller den nationella kulturen i Sverige som julfirande eller
alkoholsyn. Samtidigt togs inte hänsyn till att många moderna
samhällsvärderingar inte formades tack vare religion, utan ofta
just som en reaktion mot den. Det moderna, mångkulturella och
europeiserade Sverige är trots allt utvecklad på värderingar
rörande humanism och individualism, jämställdhet och demokrati,
sekulärt medborgarsamhälle och vetenskap. Det är just dessa
värderingar som borde utvecklas vidare för att hantera
samhällsutvecklingen i globaliseringens tid och Europeiska Unionen
där nationella demokratin, identitet eller beslutsfattningen inte
räcker till som i fallet med migrationskrisen.
Efter
mer än 20 år av globalisering och europeisering finns det starka
tendenser att hålla kvar vid föreställningar och värderingar som
sedan länge är mer eller mindre föråldrade. Motståndet mot
kunskap, modernism eller övernationell utveckling sker samtidit som
många utmaningar inte kan hanteras nationellt. Appliceras Noras tes
på Sverige så kan det märkas i faktumet att ”folkhemssverige”
inte sedan länge står i centrum för det som många svenskar en
gång i tiden brukade identifiera sig med.
Det
visar sig även i att ett kulturrasistiskt och anti-demokratiskt
parti sitter med i riksdagen och använder sig av just okunskap och
rädsla som verktyg. SD:s retorik går hand i hand med det som
akademikern Urs Altermatt förklarade i frasen om att ”det som på
30-talets kallades för ras kallas idag för ursprung och det som
kallades för folkets anda kallas idag för kultur.
I
Sverige har under den senaste tiden kulturrelaterade diskussioner
blivit kopplade med flyktingkrisen. I samband med kommentaren om att
det inte finns någon ”inhemsk svensk kultur” av historikern
Ingrid Lomfors väcktes kraftiga reaktioner. Lars Anders Johansson
skrev i sitt blogginlägg om att det visst fanns ett ”enhetligt,
inhemsk och uråldrig” svensk kultur som sträckte sig flera hundra
år tillbaka i tiden. Dan Korn har i sin senaste artikel skrivit om
att "konsensuskulturen är det svenskaste som vi har" där hänvisning görs så långt som till "vikingatiden".
Föreställningar om kulturell kontinuitet från dagens Sverige till
medeltida riken eller ståndssamhällen är dock mytologiska samt
ovetenskapliga eftersom det var långt innan Europas nationer samt
nationella kulturer ens började formas. Inte ens argumentet om att
Sverige hade en av Europas mest etniskt homogena befolkningar är
skälet till varför Sverige fick nationell kultur. Skälet var
själva politiska beslutsfattningen och myterna som med tiden formade
människors identitet och där uppfattningar om kultur var en social konstruktion. Alltså först kom föreställningen om nationen och därefter kom folkdräkten, inte tvärtom.
Nationella kulturer är alltså även mytkulturer och kan inte heller politiskt avgränsas till nationella gränser.Att exempelvis unionens medlemsstater nu i samband med beslutsfattningen inom ministerrådet har svårt att komma överens om migrationskrisen har inte i första hand att göra med olika kulturer utan med politiska skillnader och ideologier som står bakom.
Dessutom handlar det om ordens betydelse. Begrepp som svensk, kroat eller tysk har haft olika betydelser genom tiderna. Att benämnas som svensk, kroat eller tysk under 1500-, 1800- eller 2000-talet är alltså inte samma sak eftersom synen på identitet förändras i takt med att människor och deras idéer förändras.
Många
håller idag med om att svensk kultur har precis som vilken nationell
kultur som helst förändrats med åren. Det viktiga att poängtera
är dock vad som är en del av nationell kultur har att göra med
människors värderingar. Om till exempel majoriteten av medborgare i
Sverige skulle anses att svenskan bör ersättas med engelskan så
skulle engelskan bli en del av svensk kultur.
Det
skulle vara väldigt negativt om det framtida Sverige och unionens
nya medborgare som är födda utanför EU ska utvecklas och
integreras just enligt myter. När nationalistiska myter blandas med
uppfattningar om kultur finns det risk att samhällsutvecklingen blir
mindre fri och mer odemokratisk som i Ungern. Och även Lomfors gjorde
ett misstag i syn kultursyn eftersom Sverige inte bara har en innehållsrik kultur utan även ett innehållsrikt traditionellt samhälle. Inte i mening om
att Sverige är ett gammaldags samhälle utan att det är ett
samhälle rikt på traditioner i form av idéer och socialt arv som
finns överallt från politiska partier, folkrörelser eller
föreningar som med tiden har format det moderna Sverige. Det är
just universella och medborgerliga idéer som behövs för att
utveckla framtidens mångkulturella och demokratiska samhälle.
Idag
i samband med kriser brukar det råda mycket rädsla om förlusten av
nationell kultur och identitet. Historiskt sett innebär
formandet av nationer att människor generellt i Europa övergick
från starka regionala och lokala identiteter till nationella. Det
borde med andra inte var något negativt med att nationella
identiteter blir svagare till förmån av något annat , som
exempelvis europeisk identitet. Att vilja bevara nationella
kulturarvet efter irrationella föreställningar kan leda till just
motsatsen. Myter, lögner och rädsla kan leda till samhälle som är
autoritärt,odemokratiskt och kunskapsföraktade istället för
institutionell, kunskapsbaserat och inkluderande samhällsutveckling
som behövs i en allt mer globaliserad värld och regionaliserad
Europa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar