Mänskligt rörlighet och säkerhet

tisdag 18 september 2018

Basinkomst för EU:s invånare





Nyligen deltog jag på konferensen om basinkomst i Barcelona  organiserad av UBIE (nätverk för basinkomst i Europa). Det var en mycket produktiv och meningsfull helg med ”fortbildning” om basinkomst med olika talare som är politiker, akademiker, ngo:aktiva. 

En av tankarna som lyftes upp är att varje EU-medborgare och long-term resident bör kunna få 200 euro per månad. Tanken är att på det sättet reducera fattigdomen, att fler invånare ska känna mer trygghetskänsla samt att främja ekonomisk utjämning i unionen.

Min egen erfarenhet är det som jag har sett och upplevt i Bosnien, Sverige och Lettland. Fattigdomen i Europa finns på olika sätt beroende på levnadsstandard i unionens olika delar men den gestaltar också sig i att europeiska löneskillnader är mycket större jämfört med USA. 

Jag har nyligen skrivit om förslag för europeisk basinkomstpolicy och har även en artikel från maj som jag tidigare har skrivit ihop med min kollega från ALDE Jorge Tanarro. 

En av mina viktigaste lärdomar från konferensen är att europeisk basinkomst behövs för att stärka medborgarskapet. I anses EU-medborgarskapet fortfarande som världens enda ”riktiga” transnationella, supranationella, icke-statliga medborgarskap där individen har politiska friheter som att röra sig inom unionen och rösta till världens enda övernationella parlament. 

Att införa europeisk basinkomst handlar därför om att medborgarskapet ska vara mer inkluderande och garantera att individen har en grundläggande social rättighet då unionen måste kunna erbjuda basal ekonomisk skydd och förmåga för sina invånare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar