I Bryssel kallas Sverige för ”bror duktig”. Så skrev förre detta Europaparlamentarikern Marit Paulsen (L) i boken ”Europa i globaliseringens tid”. Paulsen menade att politiker från Sverige borde visa mer förståelse samt hörsamhet inför åsikter från andra medlemsstaters politiker. Retoriken "i Sverige har vi ett system" borde inte tillämpas i förhandlingar och debatter på EU-nivå.
I samma bok kritiserar nuvarande Europaparlamentarikern Cecilia
Wikström (L) unionens agerande i
samband med Arabiska våren samt värnandet av mänskliga rättigheter. Wikströms
åsikter om att unionen som en helhet
ska göra mer inom ramen för migrationspolitik är ytterst relevant för
hur unionen ska fungera i en tid när nationella institutioner inte räcker till.
Det har varit en liberal ståndpunkt under lång tid.
Inom den pågående debatten om migrationskrisen har det framförts
argument om att en del svenska politiker handlar retoriskt utifrån arrogans,
chauvinism och uppblåsthet. Det har dels att göra politikernas budskap om att
hela EU gemensamt måste hantera krisen samt att invandringspolitiken i Sverige
ska fortsätta vara öppen. Dels att göra med kritiken som har framförts mot
andra medlemsstaters agerande under krisen , som till exempel Danmarks.
Kritiken mot den ”svenska uppblåstheten” kommer främst från
debattörer som vill se mer restriktiv migrationspolitik för framtiden. Sådant
kritik har även vissa drag av populism om ”eliten” som ska tala om för ”folket”
hur saker och ting ska fungera.
Dessutom menar kritiker att det är felaktigt att just Sverige som en
”humanitär stormakt” ska tala om för andra medlemsstater hur dessa i sin tur
ska bedriva sin respektive migrationspolitik.
Slutligen grundar sig kritiken även på hur den
nuvarande migrationskrisen påverkar Sverige. Många medborgare oavsett
status som kommunalpolitiker eller anställda inom privatsektorn upplever att
migrationsutmaningen inte hanteras på ett effektivt sätt. Situationen blir inte
bättre av att informationen från politikernas sida inte visar sig stämma
överens med verkligheten som nuförtiden av en del debattörer beskrivs som
"systemkollaps".
Problemet hos kritiken är dock att den utgår ifrån att åsikter om
hur andra medlemsstater bör göra
handlar om en ”svensk argument”. Delvis stämmer det eftersom avsaknad av
mer utvecklad europeisk demokrati och även gemensamt medieutrymme gör att debatter om
övernationella samhällsutmaningar förblir nationella. Dessutom är
migrationspolitik i sig samt på EU-nivå ett område där medlemsstater tar beslut
utifrån nationella intressen.
Exempelvis i september talade Löfven om att ”mitt Europa bygger
inte murar”. Under EP-valet intog Löfven en mer ”EU-kritisk” hållning samtidigt
hade Socialdemokraterna en valmanifest på sex sidor där ordet migration nämndes
noll gånger! Någon migrationspolitisk
vision på EU-nivå presenterades alltså inte av medlemmar av
Europaparlamentets näst största grupp. Dessutom har Löfven uttalat sig emot
tanken om att EU ska ha egen gränsmyndighet.
I sin tur är sådan resonemang kopplad till principer om staternas
suveränitet och självbestämmande vilket är politiskt känsligt i sig, framför
allt när stater ingår i övernationella institutioner som EU. Argumentation om
att EU-måste kunna lösa migrationskrisen på långsikt handlar dock i grunden om
liberala argument. Tanken är at medlemsstater måste dela med sig både resurser
och suveränitet. Nya nödvändiga institutioner och
befogenheter ska kunna utvecklas på EU-nivå för att kunna dra lärdomar från den
nuvarande krisen.
Det handlar alltså inte om ”svensk bror duktighet” beteende utan
att övernationella utmaningar faktiskt kräver övernationella lösningar. Inte
ens solidaritet mellan medlemsstaterna är tillräckligt för
att hantera krisen på långsikt. Lösningarna skulle kräva en mer politiskt
och demokratiskt union. Med en kommission som i likhet som en
regering kan styra unionens migrationspolitik istället
för nationella regeringar i ministerrådet. Inför framtiden som
väntar behöver unionen allt från egen gränsbevaknings- och räddningsstyrka samt
ett eget motsvarighet av Migrationsverket.
Mer än 25 år av processer globalisering och europeisering har
skapat utmaningar som påverkar EU:s självbild. En formell självbild att EU ska
var världsbäst på mänskliga rättigheter, demokrati och att värna om individen
efterlevs inte. Bland annat eftersom nationella politiker ofta sätter käppar i
hjulet för nödvändig institutionell och politisk utveckling.
Europa har under långa perioder i historien varit öppet för
rörlighet samt humanistiskt samhällsutveckling. Stängs
medlemsstaternas gränser så stänger sig även unionen i en
ideologisk samt institutionell reaktionär återvändsgränd som
blir svårt att komma bort ifrån. Därmed behövs just processer som på
långsikt kan leda till att krisen blir löst på ett effektivt samt
människovärdigt sätt, där både EU-medborgare och nyanlända kan leva i en union
som lever upp till sina förväntningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar